Corporality as the experiment and performance in the Oleh Poliakov’s novel “Slaves and friends of lady Vekla”
Синопсис: текст, контекст, медіа
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Corporality as the experiment and performance in the Oleh Poliakov’s novel “Slaves and friends of lady Vekla”
Телесность как эксперимент и перформанс в романе Олега Полякова «Рабыни и друзья пани Веклы» Тілесність як експеримент і перформанс у романі Олега Полякова «Рабині й друзі пані Векли» |
|
Creator |
Bashkyrova, Olha
|
|
Description |
The article is devoted to the topical problem of modern literary studies — the artistic representation of human corporeality in the novels of the early XXI century. The aim of the article is to identify the artistic peculiarity of imaginative embodiment of the most representative sociocultural tendencies connected with the experience of “being-in-the-body” in the novel “Slaves and friends of lady Vekla” by Oleh Poliakov. The aim and the main tasks of the article are to identify the use of the following methods: comparative, comparative-historical, and some of the elements of mythological method. The novel is investigated from the positions of genre and stylistic analysis, considering the deep transformations of artistic consciousness on the turn of centuries, in particular the rethinking of a worldview and the aesthetic paradigm of postmodernism. At the same time special attention in the investigation is paid to the extra-literary factors of the formation of Oleh Poliakov`s artistic world — first of all, to the concept of human body as a sociocultural construct which is widespread in modern Humanities. The perception of the category of corporeality in art correlates with two main directions of the development of post-postmodernism. One of them represents a human body as the space for game and performance. This direction connects with the general tendencies of virtualization and game strategies in modern art. Another direction represents body in its mythological wholeness as a microcosm and correlates with the rethinking of literary tradition in modern novels. Oleh Poliakov creates his artistic world at the intersection of different literary genres: social dystopia, detective story, psychological and mystical novels. It is proved that by using complex genre form the author displays in his work the tendencies which are characteristic of modern perception of human corporeality — the attitude to a body as a product of social construction and awareness of the risks connected with such an approach. The results of the investigation open up new perspectives in scientific comprehension of patterns of the literary process on the turn of XX–XXI centuries in a wide artistic and philosophical context.
Статья посвящена актуальной проблеме современного литературоведения — художественной репрезентации человеческой телесности в большой прозе начала XXI века. Целью статьи является определение художественной специфики образного воплощения наиболее показательных социокультурных тенденций, связанных с переживанием опыта «бытия-в-теле», в романе Олега Полякова «Рабыни и друзья пани Веклы». Произведение рассматривается с позиций жанрово-стилевого анализа, учитывающего глубинные трансформации художественного сознания нового рубежа веков, в частности переосмысление мировоззренческой и эстетической парадигмы постмодернизма. В то же время, в исследовании надлежащее внимание уделено экстралитературным факторам формирования художественного мира Олега Полякова, прежде всего — концепциям человеческого тела как социокультурного конструкта, распространенным в современной гуманитаристике. Доказано, что, обращаясь к сложной жанровой форме, автор отображает в своем произведении тенденции, свойственные современному восприятию человеческой телесности, — отношение к телу как к продукту социального конструирования и осознание рисков, связанных с таким подходом. Результаты исследования открывают новые перспективы научного осмысления закономерностей литературного процесса рубежа XX–XXI веков в широком эстетическом и философском контексте. Статтю присвячено актуальній проблемі сучасного літературознавства — художній репрезентації людської тілесності у великій прозі початку XXI століття. Метою статті є виявлення художньої своєрідності образного втілення найбільш показових соціокультурних тенденцій, пов’язаних із переживанням досвіду «буття-в-тілі», у романі Олега Полякова «Рабині й друзі пані Векли». Твір розглянуто з позицій жанрово-стильового аналізу, що враховує посутні трансформації художньої свідомості нового зламу століть, зокрема переосмислення світоглядно-естетичної парадигми постмодернізму. Водночас у дослідженні належну увагу приділено екстралітературним чинникам формування художнього світу Олега Полякова, передусім — концепціям людського тіла як соціокультурного конструкту, поширеним у сучасній гуманітаристиці. Доведено, що, вдаючись до складної жанрової форми, автор відображує у своєму творі протилежні тенденції, властиві сучасному сприйняттю людської тілесності, — ставлення до тіла як продукту соціального конструювання і усвідомлення ризиків, пов’язаних із таким підходом. Результати дослідження відкривають нові перспективи наукового осмислення закономірностей літературного процесу межі XX–XXI століть у широкому мистецькому та філософському контексті. |
|
Publisher |
Borys Grinchenko Kyiv University
|
|
Date |
2018-06-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
application/msword |
|
Identifier |
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/296
10.28925/2311-259x.2018.2.1626 |
|
Source |
Synopsis: Text, Context, Media; Nr 2(22) (2018)
Синопсис: текст, контекст, медіа; № 2(22) (2018) Синопсис: текст, контекст, медиа; № 2(22) (2018) Synopsis: Text, Context, Media; No 2(22) (2018) 2311-259X 10.28925/2311-259x.2018.2 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/296/274
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/296/329 |
|
Rights |
Авторське право (c) 2019 Olha Bashkyrova
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|