Запис Детальніше

Інклюзивна освіта як модель соціального устрою

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711032/
 
Title Інклюзивна освіта як модель соціального устрою
Inclusive education as a model for social system
 
Creator Колупаєва, А.А.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Автором визначено методологічні та законодавчо-нормативні засади інклюзивної освіти. Розкрито генезис, понятійно-термінологічні визначення та основні принципи інклюзивної освіти як моделі соціального устрою. Представлено Українське освітнє законодавство, та зокрема нормативно-правові акти в галузі інклюзивної освіти.
The author presents five periods covering the time period of two and a half thousand years. This is the path from hate and aggression towards acceptance, partnership and integration of persons with mental and physical disabilities. Genesis, definitions of concepts and terminology, basic principles of inclusive education were revealed as a model of social organization. In defining the term of «inclusive education» the main international instruments which contain such a defenition were analized (UN Standard Rules on the Equalisation of Opportunities for Persons with Disabilities, Declaration of the Rights of the Child UN, Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education, International Consultation on Early Childhood Education and Special Educational Needs). Ukrainian educational legislation and current regulations in the field of inclusive education presented by the author show that the trends of the present stage of national education system’s development, are possible only in continuous improvement of general and special educational systems and the elimination of borders between them, which still exist today.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711032/1/%D0%86%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D1%8F%D0%BA%20%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8C%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%83%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%8E.pdf
- Колупаєва, А.А. (orcid.org/0000-0002-4610-5081 <http://orcid.org/0000-0002-4610-5081>) (2014) Inclusive education as a model for social system Особлива дитина: навчання і виховання, 2 (70). pp. 7-18. ISSN 2312-2781