Профільне навчання технологій за спеціалізацією "Науково-технічна творчість": методи реалізації змісту
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711079/
http://ipvid.org.ua/products/2017_2/article.php |
|
Title |
Профільне навчання технологій за спеціалізацією "Науково-технічна творчість": методи реалізації змісту
Профильное обучение технологий по специальности "Научно-техническое творчество": методы реализации содержания Interdisciplinary tasks within activity approach as means of forming the ability of primary pupils to work with a textbook |
|
Creator |
Тарара, Анатолій Михайлович
Сушко, І.А. |
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Визначено ефективні методи реалізації змісту спеціалізації технологічного профілю навчання старшокласників «Науково-технічна творчість», обґрунтовано доцільність їх використання для профільного навчання старшокласників. Розглянуто специфіку методів навчання, їх класифікацію, обґрунтовано доцільність використання тих чи інших методів у конкретних ситуаціях науково-технічної творчості старшокласників. Доведено, що ефективність формування проектно-технологічної компетентності та компетентності старшокласників у науково-технічній творчості у значній мірі залежатиме не лише від того, які методи реалізації змісту вибираються, а й від правильного вибору вчителем комплексу методів, їх доцільного поєднання й використання як системи. Розглянуто основні загальнодидактичні, спеціальні і специфічні методи реалізації змісту за спеціалізацією «Науково-технічна творчість». Зроблено висновок, що у процесі профільного навчання технологій у старшій школі слід використовувати в комплексі як загальнодидактичні, так і новітні методи реалізації змісту профільного навчання технологій у старшій школі. Определены методы реализации содержания специализации технологического профиля обучения старшеклассников «Научно-техническое творчество», обоснована целесообразность их использования для профильного обучения старшеклассников. Рассмотрена специфика методов обучения, их классификацию, обоснована целесообразность использования тех или иных методов в конкретных ситуациях научно-технического творчества старшеклассников. Доказано, что эффективность формирования проектно-технологической компетентности и компетентности старшеклассников в научно-техническом творчестве в значительной степени будет зависеть не только от того, какие методы реализации содержания выбираются, но и от правильного выбора учителем комплекса методов, их целесообразного сочетания и использования в качестве системы. Рассмотрены основные общедидактические, специальные и специфические методы реализации содержания по специальности «Научно-техническое творчество». Сделан вывод, что в процессе профильного обучения технологий в старшей школе следует использовать в комплексе как общедидактические, так и новейшие методы реализации содержания профильного обучения технологий в старшей школе. The article proves the necessity of using interdisciplinary tasks for forming the ability of primary pupils to work with a textbook. This complex skill is the most important component of the integrated learning ability, which belongs to the key competencies, its structure is identified to have motivational, value and activity components. The interdisciplinary tasks within activity approach are substantiated: the study of the external structure of the textbook as a school book; the ability to use additional texts and outside text symbols, signs; mastering the methods of working with text. Different ways of managing the readers' activity of pupils are described in terms of functions and content: algorithms, memos, instructions, schemes. The role of the illustrative material in the textbook as an additional and independent source of information is disclosed; the ways of using illustrations in connection with the text are given. In the context of the ideas of the New Ukrainian School, it is recommended to rethink and expand the functions of textbooks on the basis of nature aligned and competency-based approaches; the importance of tasks on goal-setting, predicting, critical thinking is stressed. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711079/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%A1%D0%9F_2017_%282%29.PDF
- Тарара, Анатолій Михайлович and Сушко, І.А. (2017) Interdisciplinary tasks within activity approach as means of forming the ability of primary pupils to work with a textbook Проблеми сучасного підручника (19). pp. 328-337. ISSN 2411-1309 |
|