Methods of formation of pupils’ constructive skills in terms of STEM education (on the example of teaching a school course of geometry)
Журнал "Новітні комп'ютерні технології"
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Methods of formation of pupils’ constructive skills in terms of STEM education (on the example of teaching a school course of geometry)
Методичні прийоми формування в учнів конструктивних умінь в умовах STEM-освіти (на прикладі викладання шкільного курсу геометрії) |
|
Creator |
Симан, Світлана Михайлівна
|
|
Description |
The aim of the study is the development and experimental verification of the effectiveness of methods of formation of students’ constructive abilities. The objectives of the study are to study the operating part of the constructive skills of students; the definition of methodological features of formation of geometric concepts in the context of implementation of STEM education; selection of content of educational material and determination of methods for development of pupils’ constructive skills. The object of the study is the process of formation of students’ geometrical skills at geometry class in school. The subject of the study is the technique of formation of students’ constructive skills in the context of STEM education implementation. The research was carried out by means of analysis and generalization of data on the research problem based on the study of psycho-pedagogical and methodical literature, electronic resources, school practice and own teaching experience. Qualitative and quantitative analysis was conducted. The author developed methods and the system of learning tasks on geometry, aimed at developing of students’ constructive abilities, criteria of selection of students’ constructive activities in term of STEM education.
Метою дослідження є розробка та експериментальна перевірка ефективності методики формування в учнів конструктивних умінь. Задачами дослідження є вивчення операційного складу конструктивних умінь учнів; визначення методичних особливостей формування геометричних понять в умовах реалізації STEM-освіти; відбір змісту навчального матеріалу та визначення методичних прийомів, що сприяють формуванню в учнів конструктивних умінь; обґрунтування засобів конструктивної діяльності учнів. Об’єктом дослідження є процес формування геометричних умінь учнів на уроках геометрії у загальноосвітній школі. Предметом дослідження є методика формування конструктивних умінь учнів в умовах реалізації STEM-освіти. Дослідження здійснювалося шляхом аналізу та узагальнення даних з проблеми дослідження на основі вивчення психолого-педагогічної, методичної літератури, електронних ресурсів, шкільної практики, власного педагогічного досвіду. Проводився якісний і кількісний аналіз, узагальнення результатів навчання учнів. Автором розроблено методичні прийоми, систему навчальних завдань з геометрії, спрямованих на формування в учнів конструктивних умінь, обґрунтовано критерії відбору засобів конструктивної діяльності учнів в умовах STEM-освіти. |
|
Publisher |
State institution of higher education «Kryvyi Rih National University»
|
|
Date |
2018-05-14
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/841
|
|
Source |
New computer technology; Vol 16 (2018); 221-225
Новітні комп'ютерні технології; Том 16 (2018); 221-225 Новые компьютерные технологии; Том 16 (2018); 221-225 2309-1460 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/841/871
|
|