European Union countries at computer lessons
Журнал "Новітні комп'ютерні технології"
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
European Union countries at computer lessons
Країни Європейського Союзу на уроках інформатики |
|
Creator |
Мукосєєнко, Ольга Анатоліївна
|
|
Description |
Research goals: to demonstrate the author’s experience in implementing the European integration ideas at the informatics lessons in secondary school, demonstrating the use of the author’s timeline “Porcupinefish” in the educational process. Research objectives: to identify the informatics school subject topics, which studying expedient will be solving tasks with European integration content; to determine the software useful and convenient for such problems solving. To explore the convenience and possibility of using timeline “Porcupinefish” in the learning process, determining the software for such time scale construction. Object of research: computer science teaching to secondary schools pupils of 4-11 forms. Subject of research: using tasks with European integration content in the computer science lessons, use of educational information visualization and “compression” models in the computer science lessons, use of software tools for teaching the informatics to general education secondary schools pupils. Research methods used: theoretical (analysis of psychological and didactical sources), diagnostic (analysis of pupil’s performance). Results of the research: 1) on the basis of psychological and didactical sources analysis, the expediency of using problems with European integration content at the informatics lessons has been determined; 2) software tools applicable to solve such problems are determined; 3) the programs and textbooks on informatics for secondary schools pupils of 4-11 forms have been analyzed; 4) the expediency of using timeline “Porcupinefish” in the educational process has been established and stated; 5) the software convenient for its construction is determined. The main conclusions and recommendations: 1) using in educational process problems with Eurointegration content instills the pupils’ interest to EU countries, familiarizing them with the European Union history, at the same time demonstrating the EU values and promotes awareness of the importance of Ukraine’s accession to the European Union; 2) it is advisable to use timeline “Porcupinefish” in the educational process.
Цілі дослідження: продемонструвати авторський досвід реалізації ідей євроінтеграції на уроках інформатики в загальноосвітній школі, продемонструвати використання авторської шкали часу «Риба-їжак» в навчальному процесі. Задачі дослідження: визначити теми шкільного курсу інформатики, під час вивчення яких доцільно розв’язати задачі з євроінтеграційним змістом, визначити програмне забезпечення, за допомогою якого можна розв’язати такі задачі. Дослідити можливість застосування шкали часу «Риба-їжак» у навчальному процесі та визначити програмне забезпечення для її побудови. Об’єкт дослідження: навчання інформатиці учнів 4-11 класів загальноосвітніх шкіл. Предмет дослідження: використання задач з євроінтеграційним змістом на уроках інформатики, використання моделей візуалізації та «стиснення» навчальної інформації на уроках інформатики, використання програмних засобів у навчанні учнів загальноосвітніх шкіл інформатиці. Методи дослідження: теоретичний (аналіз психолого-педагогічної літератури), діагностичний (аналіз результатів діяльності учнів). Результати дослідження: 1) на основі аналізу психолого-педагогічної літератури визначено доцільність використання задач з євроінтеграційним змістом на уроках інформатики; 2) виявлені програмні засоби, за допомогою яких розв’язуються такі задачі; 3) проаналізовано програми та підручники з інформатики для учнів 4-11 класів загальноосвітніх шкіл; 4) визначено доцільність використання шкали часу «Риба-їжак» у навчальному процесі; 5) визначено програмне забезпечення для її побудови. Основні висновки і рекомендації: 1) використання задач з євроінтеграційним змістом прищеплює учням інтерес до країн, які входять до складу Європейського союзу, знайомить з історією створення Європейського Союзу, демонструє цінності Європейського Союзу, сприяє усвідомленню важливості вступу України до Європейського Союзу; 2) доцільним є застосування шкали часу «Риба-їжак» у навчальному процесі. |
|
Publisher |
State institution of higher education «Kryvyi Rih National University»
|
|
Date |
2018-05-14
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/850
|
|
Source |
New computer technology; Vol 16 (2018); 275-280
Новітні комп'ютерні технології; Том 16 (2018); 275-280 Новые компьютерные технологии; Том 16 (2018); 275-280 2309-1460 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/850/880
|
|