Запис Детальніше

Дидактичне конструювання ІТ-дисциплін професійної освіти майбутніх агрономів

CUNTUR

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Дидактичне конструювання ІТ-дисциплін професійної освіти майбутніх агрономів
Дидактическое конструирование ИТ-дисциплин профессионального образования будущих агрономов
Didactic constructing of IT-disciplines of
professional education for the future agronomists.
 
Creator Тихонова, Тетяна
Тихонова, Татьяна
Tykhonova, Tetiana
Нєлєпова, Альона Володимирівна
Нелепова, Алена Владимировна
Nelepova, Alena
 
Subject інформаційно-технологічна освіта агронома
інформаційно- технологічна дисципліна
дидактичне конструювання
інформатичний продукт
інформатична компетентність
інформатична діяльність
информационно-технологическое образование агронома
информационно-технологическая дисциплина
дидактическое конструирование
информатический продукт
информатическая компетентность
информатическая деятельность
information technology education of the agronomist
information technology discipline
didactic constructing
informatics product
informatics competencies
information activities
 
Description Метою статті є опис апробації технології дидактичного конструювання ІТ-
дисциплін професійної підготовки майбутніх агрономів на основі компетентнісного
підходу та методики навчання продуктивно-технологічної діяльності. Дидактичне
конструювання інформаційно-технологічних дисциплін – це технологічна діяльність
викладача з проектування, розробки та реалізації в навчальному процесі ефективної
результатоспрямованої дидактичної системи навчання інформаційних технологій.
Процес дидактичного конструювання складається з трьох стадій: стадія
визначення цілей навчання та проектування змісту дисципліни; стадія розробки
дидактичної системи дисципліни; стадія дидактичного аналізу та коригування
змісту дисципліни.
Целью статьи является описание апробации технологии дидактического
конструирования ИТ-дисциплин профессиональной подготовки будущих агрономов
на основе компетентностного подхода и методики обучения продуктивно-
технологической деятельности. Дидактическое конструирование информационно-
технологических дисциплин - это технологическая деятельность преподавателя по
проектированию, разработке и реализации в учебном процессе эффективной
результатонаправленной дидактической системы обучения информационных
технологий. Процесс дидактического конструирования состоит из трех стадий:
стадия определения целей обучения и проектирования содержания дисциплины;
стадия разработки дидактической системы дисциплины; стадия дидактического
анализа и корректировки содержания дисциплины.
The goal of this article is the description of didactic design technology for constructing ITdisciplines for future agronomists in professional training. Technology is based on competency
approach and training methods of productive-technological activities. Information-technology
discipline is a didactic training system of Information and Communication Technologies (ICT) for
designing and creating professional informatics products. IT product is an information object that
has a use value and is created according to certain requirements and certain technology using
software tools. Didactic design of IT-discipline is a technological teacher’s activity for design,
development and implementation in educational process the effective result-oriented didactic
training system of the information technology.
The process of IT-discipline didactic design consists of three stages:
- the stage of setting goals and designing learning content. It includes strategic,
conceptual and functional analyses that determine appropriate general targets, scientific
basis and content of IT discipline training modules;
- the stage of development of IT-discipline’s didactic system. It includes clarifying
learning objectives as diagnostic, identifying the organizational and pedagogical features of
learning discipline, coordination of objectives, content, methods, forms and means of training
and diagnostics;
- stage of didactic analysis and content adjustment of IT discipline. It allows making an
examination of educational and university programs of IT-discipline using formal criteria and
making, if necessary, corrections or expert conclusions about the quality and efficiency of
discipline.
Approbation of the technology of didactic design for IT discipline is considered on an
example of discipline “Information Technology”, which is taught to students training
direction 6.090101 “Agriculture” in Mykolaiv State Agrarian University. Results of
approbation technology of didactic constructing of IT disciplines in the educational process of
MNAU show that the quality and effectiveness of teaching information technology of the
future agronomists are improved, level of their information competence is increased.
Further direction of research is formalization and automation of IT competency
evaluation of the future agronomy specialists with the help of expert systems.
 
Date 2018-03-06T09:44:26Z
2018-03-06T09:44:26Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Тихонова Т. В. Дидактичне конструювання ІТ-дисциплін професійної освіти майбутніх агрономів / Т.В. Тихонова, А. В. Нєлєпова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2016. - № 9 (63). – С. 172-188.
http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2780
 
Language other
 
Format application/pdf