Запис Детальніше

Тенденції конкурентоспроможності підприємства

CUNTUR

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Тенденції конкурентоспроможності підприємства
Tendencies of enterprise competitiveness
 
Creator Олійник, О. С.
Oliinyk, O.
 
Subject конкурентоспроможність
конкурентоспроможність підприємства
рівень конкурентоспроможності підприємства
оцінка конкурентоспроможності підприємства
показники
Competitiveness
enterprise competitiveness
level of enterprise competitiveness
estimation of enterprise competitiveness
indexes
 
Description У статті розкривається сутність поняття «конкурентоспроможність» як підприємства так і
продукції. Звернена увага на принципи та методи оцінки рівня конкурентоспроможності підприємства. Вказано,
що рівень конкурентоспроможності підприємств в остаточному підсумку визначає рівень
конкурентоспроможності економіки держави, оскільки безпосередньо бере участь у конкурентній боротьбі на
внутрішніх і зовнішніх ринках. В умовах спаду виробництва проблема підвищення рівня конкурентоспроможності
фірми стає особливо актуальною. Досліджено рівень конкурентоспроможності підприємства в динаміці та
зроблені відповідні висновки та пропозиції. Результати оцінки конкурентоспроможності підприємства на основі
розрахунку показників методом інтегральної оцінки показали, що конкурентоспроможність підприємства
знаходиться на середньому рівні завдяки зменшенню показників фінансового стану підприємства та
маркетингової діяльності. Вказано, що управління конкурентоспроможністю підприємства являє собою певний
аспект менеджменту підприємства, спрямованого на формування, розвиток та реалізацію конкурентних переваг
та забезпечення життєздатності підприємства як суб’єкта економічної конкуренції.
One of major directions of features studying of enterprise economic activity, namely in the conditions
of economic integration is an analysis of enterprise competitiveness. In the modern conditions a competition is the
determinative of pricing, stimulus of integrative processes. It assists forcing out of ineffective enterprises production,
rational use of resources, prevents the dictate of producers-monopolists in the relation to a consumer.
Purpose. The necessity of research of competitiveness of enterprise grows in the forming process of market
relations creation of competition environment, one can’t do without it. In this connection a problem of strategic and tactica l
management to survive in market conditions appears for some organization. Decision of competitiveness problem is closely
constrained with the problem of the productivity, efficiency of economic activity. It is conditioned by the increase of effic iency
for enterprises competitiveness, that became the primary objective of the article.
Results. Results of competitiveness estimation of enterprise on the basis of indexes calculation showed the method
of integral estimation, that a enterprise competitiveness was at medium level due to reduction of indexes of the financial
state of enterprise and marketing activity.
Such results demonstrate, that it is necessary to spare an enterprise attention to such directions of competitiveness
increase, as: expansion of products assortment; activation of advertisement activity in mass media; stimulation of sales is
due to realization of marketing events. A timely exposure of strengths and weaknesses of enterprise drags a methodology as
an important factor of increase of enterprises competitiveness.
Conclusions. Summarizing the problems of competitiveness in the period of economic integration, some solutions
in relation to their overcoming and increase of enterprise competitiveness are offered.
 
Date 2018-11-27T08:34:02Z
2018-11-27T08:34:02Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Олійник О. С. Тенденції конкурентоспроможності підприємства / О. С. Олійник // Modern Economics. - 2018. - № 11. - С. 135-139.
http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/4940
 
Language other
 
Format application/pdf
 
Publisher Миколаївський національний аграрний університет