Запис Детальніше

Evaluation of the Ukraine International Airlines (UIA) competitiveness on the air carriage market

CUNTUR

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Evaluation of the Ukraine International Airlines (UIA) competitiveness on the air carriage market
Оцінка конкурентної позиції авіакомпанії «МАУ» на ринку авіаперевезень
 
Creator Oleshko, Tamara
Олешко, Тамара
 
Subject airline
competitiveness
air carriage
model
авіакомпанія
конкурентоспроможність
авіаперевезення
модель
519.711
656.7.071.13(477)(045)
 
Description The issue of Ukrainian air transport system adaptation to the business practices of
European and world market has been urgent for the last twenty years. One of the main obstacles in
this process is domestic airlines and airports low competitiveness. Key factors in achieving the
competitive advantages by the air carriers are not only service cost but service quality, business
processes and management system organization as well. Nowadays, most airlines management
teams are conscious of the quality factor importance in the competition on both domestic and
international markets.
The airlines competitiveness on the air transport market has been evaluated in the article.
The airlines competitive recovery strategies have been determined according to the specific
development of the air carrier “MAU” on the air transport operations market. The ways of further
development of domestic airlines and the airline competitiveness management strategy have been
proposed.
Проблема адаптації української авіатранспортної системи до умов
функціонування європейського та світового ринків актуальна протягом останніх двадцяти
років. Одним з основних перешкод у цьому процесі є низька конкурентоспроможність послуг
вітчизняних авіакомпаній і аеропортів. Ключовими факторами досягнення конкурентних
переваг в роботі авіакомпаній є не тільки вартість обслуговування, але і якість наданих
послуг, організація бізнес-процесів і систем управління. Сьогодні керівництво більшості
авіакомпаній розуміє важливість фактора якості в конкурентній боротьбі як на
внутрішньому, так і на міжнародному ринках.В статті проведено оцінку конкурентоспроможності авіакомпанії на ринку
авіаперевезень Відповідно до особливостей розвитку авіакомпанії «МАУ» на ринку
авіатранспортних послуг було сформовано стратегії зростання конкурентоспроможності
авіакомпанії. Було запропоновано шляхи подальшого розвитку вітчизняних авіакомпаній та
схему управління конкурентоспроможністю авіакомпанії.
 
Date 2015
2015-05-27T17:13:45Z
2015-05-27T17:13:45Z
2015-05-30
 
Type Article
 
Identifier Oleshko T. Evaluation of the Ukraine international airlines (UIA) competitiveness on the air carriage market [Електронний ресурс] / Tamara Oleshko // Соціально-економічні проблеми і держава. — 2015. — Вип. 1 (12). — С. 132-139. — Режим доступу до журн.: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2015/15otiatm.pdf.
2223-3822
http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/5626
 
Language uk
 
Relation Випуск 1 (12);
1. Dunaev O.N., Uymina T.V. Features of development of airlines in the market conditions. The concept of reforming the civil aviation [Osobennosti razvitiya aviapredpriyatiy v rynochnykh usloviyakh. Kontseptsiya reformirovaniya grazhdanskoy aviatsii]. Aktual'nye voprosy ekonomiki i prava: Mezhvuzovskiy sbornik nauchnykh trudov – Current Issues in Economics and Law: Interuniversity collection of scientific papers, 2000, Vol. 1, pp. 230-240.
2. Shuvaev M.A. Economic-mathematical modeling of an estimation of competitiveness of the enterprises [Ekonomiko- matematicheskoe modelirovanie otsenki konkurentosposobnosti predpriyatiy]. Ekonomicheskie nauki – Economic science, 2012, No. 2, pp. 321-324.
3. Kulaev Yu.F. Economy of Civil Aviation of Ukraine [Ekonomika grazhdanskoy aviatsii Ukrainy]. Kyiv, Feniks, 2010, p. 736.
4. Shumilova A.V. Mechanisms for implementing the organization's strategy [Mekhanizmy realizatsii strategii organizatsii]. Problemy sovremennoy ekonomiki – Problems of modern economy, 2006, No. 1(17), pp. 208-210.
5. Porter M. Competition [Konkurentsiya]. SPb, Moscow, Kiev, 2001.
6. Porter M. International competition [Mezhdunarodnaya konkurentsiya]. Moscow, Mezhdunarodnye otnosheniya, 1993.
7. Tompson A. A., Striklend A. Dzh. Strategic Management. Art design and implementation of the strategy [Strategicheskiy menedzhment. Iskusstvo razrabotki i realizatsii strategii: Uchebnik dlya vuzov]. Moscow, Banki i birzhi, YuNITI, 1998, p. 576.
8. Rodionova JI.H., Kantor O.G., Khakimova Yu.R. Evaluation of competitiveness [Otsenka konkurentosposobnosti produktsii]. Marketing v Rossii i za rubezhom – Marketing in Russia and abroad, 2000, No. 1.
9. Vitkroft S. Development Strategy airline [Razrabotka strategii aviakompanii]. Sovremennye usloviya na mirovom vozdushnom transporte i grazhdanskoy aviatsii stran Vostochnoy Evropy. Materialy simpoziuma ICAO v AGA 29 -31 oktyabrya 1991 g. – Current conditions in the global air transport and civil aviation in Eastern Europe. Materials Symposium ICAO AGA in 29 -31 October 1991 Saint - Petersburg, Sankt - Peterburg, 1992.
10. Vitkroft S. Development Strategy airline [Razrabotka strategii aviakompanii]. Sovremennye usloviya na mirovom vozdushnom transporte i grazhdanskoy aviatsii stran Vostochnoy Evropy. Materialy simpoziuma ICAO v AGA 29 - 31 oktyabrya 1991 g. Sankt - Peterburg – Current conditions in the global air transport and civil aviation in Eastern Europe. Materials Symposium ICAO AGA in 29 -31 October 1991 Saint - Petersburg, 1992.
Дунаев О.Н. Особенности развития авиапредприятий в рыночных условиях. Концепция реформирования гражданской авиации / О.Н. Дунаев, Т.В. Уймина // Актуальные вопросы экономики и права: Межвузовский сборник научных трудов. – К.: Изд., 2000. Вып.1. – С.230 – 240.
2. Шуваев М.А. Экономико-математическое моделирование оценки конкурентоспособности предприятий / М.А. Шуваев // Экономические науки. – 2012. – No2. – С. 321 – 324.
3. Кулаев Ю.Ф. Экономика гражданской авиации Украины. [текст] Монография / Ю.Ф. Кулаев. – К.: Издательство «Феникс», 2010. – 736 с.
4. Сич Є.М. Конкуренція та конкурентоспроможність нa транспортному ринку: методологія аналізу [Текст] / Є.М. Сич, О.В. Бойко, Ю.В. Бігун // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури: зб. наук. праць. – К: Наукове видання, 2012. – Вип. 34. – С. 3-17.
5. Шумилова А.В. Механизмы реализации стратегии организации / А.В. Шумилова // Проблемы современной экономики. – Санкт-Петербург: ООО «Научно-производственная компания рост», 2006. - No 1(17). – С.208- 210.
6. Портер М. Конкуренция / М. Портер. – СПб, М., Киев, Изд. дом «Вильямс», 2001.
7. Портер М. Международная конкуренция. Пер. с англ. / Ред. В.И. Щетинина. – М.: Международные отношения, 1993.
8. Томпсон А. А. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии: Учебник для вузов / Пер. с англ. Под ред. JI. Г. Зайцева, М. И. Соколовой. – М.: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998. – 576 с.
9. Родионова JI.H. Оценка конкурентоспособности продукции / JI.H. Родионова, О.Г. Кантор, Ю.Р. Хакимова // Маркетинг в России и за рубежом. – 2000. No1.
10. Виткрофт С. Разработка стратегии авиакомпании / С. Виткрофт // Современные условия на мировом воздушном транспорте и гражданской авиации стран Восточной Европы. Материалы симпозиума ICAO в АГА 29 -31 октября 1991 г. Санкт - Петербург: 1992.
 
Coverage Тернопіль, Україна
 
Publisher ТНТУ, АСУ