Запис Детальніше

Синтез регулятора скорости для двухконтурной системы запуска газотурбинного двигателя вертолета с бесколлекторной электромашиной постоянного тока

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Синтез регулятора скорости для двухконтурной системы запуска газотурбинного двигателя вертолета с бесколлекторной электромашиной постоянного тока
Синтез регулятора швидкості для двоконтурної системи запуску газотурбінного двигуна вертольота з безколекторною електромашиною постійного струму
A speed controller synthesis for a double-loop starting system of a helicopter gas turbine engine with a brushless dc electric machine
 
Creator А.И. Денисов
А.Л. Бурсала
Е.А. Бурсала
О.Л. Шаповалов
К.В. Башинский
О.І. Денисов
О.Л. Бурсала
О.О. Бурсала
О.Л. Шаповалов
К.В. Башинський
A. Denisov
A. Bursala
E. Bursala
O. Shapovalоv
K. Bashinskiy
 
Subject Військово-технічні проблеми
УДК 629.374.7
дискретная передаточная функция, оптимальный регулятор, модифицированное Z-преобразование, квазирезонансный импульсный преобразователь, бесколлекторный двигатель постоянного тока, контур скорости
дискретна передатна функція, оптимальний регулятор, модифіковане Z-перетворення, квазірезонансний імпульсний перетворювач, безколекторний двигун постійного струму, контур швидкості
Speed, switch, discrete transfer function, optimal controller, modified Z-conversion, quasi-resonant pulse converter, brushless DC motor, speed loop
 
Description Для двухконтурной системы запуска газотурбинного двигателя (ГТД) вертолета с оптимальным по быстродействию регулятором контура тока синтезирован оптимальный по быстродействию регулятор контура скорости. В процессе синтеза учтена специфика электромагнитных процессов, протекающих в силовых звеньях системы запуска ГТД, связанная с наличием в ней квазирезонансного импульсного преобразователя, переключаемого при нулевом токе (КРИП-ПНТ) и бесколлекторного двигателя постоянного тока (БДПТ). Предложена цифровая схемотехническая реализация регулятора, который формирует конечный по длительности процесс установления скорости с возможностью перестройки темпа ее нарастания за счет изменения частоты тактирования системы управления КРИП-ПНТ.
Для двоконтурної системи запуску газотурбінного двигуна (ГТД) вертольота з оптимальним за швидкодією регулятором контуру струму синтезований оптимальний за швидкодією регулятор контуру швидкості. У процесі синтезу врахована специфіка електромагнітних процесів, що протікають в силових ланках системи запуску ГТД, пов'язана з наявністю в ній квазірезонансного імпульсного перетворювача, перемикається при нульовому струмі (КРІП-ПНТ) і безколекторного двигуна постійного струму (БДПС). Запропоновано цифрова схемотехнічна реалізація регулятора, який формує кінцевий по тривалості процес встановлення швидкості з можливістю перебудови темпу її наростання за рахунок зміни частоти тактірування системи управління КРІП-ПНТ.
The aim of this work is to improve the energy, the mass and the dimensional characteristics of the launch systems of gas turbine engines for helicopters. To launch the GTE helicopter, a two-loop system with a subordinate current loop is proposed. The presence of a current loop makes it possible to perform current cutoff and smooth control of the rate of current (torque) rise in a DC-free DC motor. The presence in the system of a brushless DC motor instead of its collector X and a quasi-resonant pulse converter switched at zero current leads to a reduction in the mass and dimensions of the power electrical equipment on board the helicopter and to a reduction in electromagnetic interference. The current loop is tuned to the finite duration of the process, taking into account its uncompensated time constant, which is determined by the filter time constants set at the output of the regulator and the current sensor, and also taking into account the specific electromagnetic processes in the system in the quasi resonance pulsed converter – brushless DC motor .Synthesis of the speed loop controller is performed according to the speed criterion taking into account the optimization results of the current loop. Based on the discrete transfer function of the speed loop controller, a difference equation is obtained whose solution is realized by a recursive digital filter in accordance with the proposed structural scheme. It is shown that the software implementation of the solution of the difference equation is entrusted. The effect of the ratio between the compensated time constant of the current loop and the frequency of the clock control of the quasiresonance transducer control system on the rate of increase in the current (torque) of the brushless DC motor is established, which allows it to be smoothly adjusted during the launch of the helicopter engine. Such control is most effective if the ratio of the clock period to the uncompensated time constant of the current loop is within one to six. The results of the performed research are expedient for use in the development and modernization of helicopter power supply systems.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2018
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/18797
 
Source Системи озброєння і військова техніка. — 2018. — № 2(54). 7-14
Системы вооружения и военная техника. — 2018. — № 2(54). 7-14
Systems of Arms and Military Equipment. — 2018. — № 2(54). 7-14
1997-9568
 
Language rus
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/18797/soivt_2018_2_3.pdf