Запис Детальніше

Психологічний супровід та підтримка студентів зі зниженим слухом як запорука їх особистісного становлення

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/24188/
2311-2409
 
Title Психологічний супровід та підтримка студентів зі зниженим слухом як запорука їх особистісного становлення
Psychological Maintenance of Deaf Students as a Condition of their Personal Formation
 
Creator Литвиненко, Олена Олександрівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті представлено загальні принципи роботи практичного психолога з підлітками, які мають порушення слуху. Проаналізовано особливості їх психологічної діагностики та описано окремі аспекти застосування класичного психодіагностичного інструментарію у такій роботі.
Узагальнено теорії формавання особистості слабочуючих людей, визначено загальні принципи становлення їх самооцінки та ставлення до навколишнього світу.
Систематизовано результати дослідження індивідуально-типологічних особливостей слабочуючих та глухих студентів, їх мотиваційної та ціннісної сфери. Описано досвід роботи з їх адаптації до навчання у ВНЗ.
Окреслено перспективне коло досліджень у сфері психологічного супроводу процесу особистісного становлення підлітків, які мають порушення слуху.
The aim of this article is to summarize the practical experience of psychological support of students who have hearing impairments and to analyze some aspects of counseling and diagnostic work with them.
Having conducted a comprehensive psychodiagnostic work with students who have hearing impairments, we made certain generalizations. The first thing is that setting up the contact with such students is a complex process that requires more energy and time than working with their hearing peers. The second thing is that in the process of psychological diagnostics of deaf students, there may appear some difficulties, connected with the perception and understanding the texts of questionnaires and instructions of tasks. Therefore, the psychologist must take into account the limitations of such students’ vocabulary and, if possible, to simplify the text material which they have to work with. The third thing is that there are certain phenomena of objective reality, which are denoted by hearing-impaired students through the signs of the sign language and which do not have verbal expression at all. That is why such phenomena cannot be recorded in written form. In the process of selection and adaptation of psychodiagnostic tools for working with people who have hearing impairment, practical psychologist should take into consideration all this information.
The main feature of psychological counseling of students who have hearing impairment and at the same time its main restriction is the necessity of mediation of this process. Interaction between a psychologist and a client in this case can be held in the presence of a translator-dactylologist, or with the help of technical means (for example the on-line correspondence). Both of these methods have significant limitations. Therefore, the psychologist-consultant, who constantly works with deaf clients, should learn and master the sign language.
Prospects of further work in this area are connected with the development and testing of specific tools for psychological diagnostics of people who have hearing impairments, and also with more detailed studying of their personal characteristics.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/24188/1/Lytvynenko_pspszzs.pdf
Литвиненко, Олена Олександрівна (2018) Психологічний супровід та підтримка студентів зі зниженим слухом як запорука їх особистісного становлення Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. (29). с. 67-72. ISSN 2311-2409