Закономірності професійного самовизначення особистості
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/708780/
|
|
Title |
Закономірності професійного самовизначення особистості
Regularities of professional self-determination of a person |
|
Creator |
Морін, О.Л.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction |
|
Description |
Представлено розгляд особистісного аспекту професійного самовизначення учнів з метою виявлення закономірностей перебігу досліджуваного процесу. Закономірності професійного самовизначення особистості трактуються як стійкі, повторювані, об’єктивно наявні істотні зв’язки у взаємодії суб’єктів профорієнтаційної діяльності, реалізація яких сприяє забезпеченню його ефективності. З метою застосування виявлених закономірностей у практиці профорієнтаційної роботи запропоновано впровадження в систему освіти особистісно орієнтованої парадигми виховного процесу.
The article presents the results of the analysis of the personal aspect of professional self-determination of an individual. Its purpose is to describe the regularities of the course of this process. The laws of professional selfdetermination of a person are defined as stable, repetitive, objectively existing links in the interaction of subjects of vocational guidance. The most important regularities are: a connection between the formation process and social needs and conditions; accounting for the effects of various factors; ensuring the impact on the inner world of a person, his spirituality, the formation of his thoughts, views, beliefs, value orientations, emotional sphere; coordination and adjustment, creation of conditions for relevant activities. These regularities determine the personal aspect of the professional self-determination of the individual, and their practical realization forms the psychological readiness of the individual to implement it. With the purpose of applying the above-mentioned regularities in the practice of vocational guidance of the individual. It is suggested that the personality-oriented paradigm of the educational process should be introduced into the education system. |
|
Publisher |
ПП Зволейко Д.Г.
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/708780/1/%D0%97%D0%B1.%20%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84.%20%D0%86%D0%9F%D0%92%202017%20%D0%92%D0%B8%D0%BF.%2021.%20%D0%9A%D0%BD.%202%20%28%D0%9C%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%20%D0%9E.%D0%9B.%29.pdf
- Морін, О.Л. (orcid.org/0000-0001-5756-8359 <http://orcid.org/0000-0001-5756-8359>) (2017) Regularities of professional self-determination of a person Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (21). pp. 78-89. ISSN 2411-0361 |
|