Art and existence in the phenomenological aesthetics of Maurice Merleau-Ponty
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Art and existence in the phenomenological aesthetics of Maurice Merleau-Ponty
Искусство и бытие в феноменологической эстетике Мориса Мерло-Понти Мистецтво та буття у феноменологічній естетиці Моріса Мерло-Понті |
|
Creator |
Вячеславова, О. А.; Національний медичний університет ім. О.О. Богомольця
|
|
Subject |
phenomenon; intentionality; corporeality; intersubjectivity; being; representation; the perceptual meaning; art
— феномен; интенциональность; телесность; интерсубъективность; бытие; репрезентация; перцептивный смысл; искусство — феномен; інтенційність; тілесність; інтерсуб’єктивність; буття; репрезентація; мистецтво; перцептивний смисл 111.852:75.01 |
|
Description |
The article discusses the recent works of M. Merleau-Ponty, with the aim of an explication of the aesthetic aspects of the phenomenological ontology of this philosopher. The specificity of the concept of M. Merleau-Ponty's approach to the fine arts is revealed in the article. It is the negation of the constitutive idealism, in the emphasis of noematic analysis in contrast to the study of noetic act. The article considers the position of M. Merleau-Ponty on the question of the genesis of polysemy, analyzes his critique of representation in art, identifies the understanding of the philosopher of the ontological nature of art. The author points to the aesthetic aspects of genetic phenomenology M. Merleau-Ponty associated with the thematization of the perceptual sense and the transition from it to the linguistic meaning.
В статье рассматриваются поздние произведения М.Мерло-Понти с целью экспликации эстетических аспектов феноменологи-ческой онтологии философа. Выявлена специфика концепции Мерло-Понти в подходе к изобразительному искусству, состоя-щая в отрицании конститутивного идеализма, в акцентировании ноэматического анализа в противоположность исследованию ноэтического акта. Рассмотрена позиция Мерло-Понти по вопросу генезиса полисемии, проанализирована осуществленная им критика репрезентации в искусстве, выявлено понимание философом онтологической природы искусства. Автор указывает на эстетические аспекты генетической феноменологии Мерло-Понти, связанные с тематизацией перцептивного смысла и перехо-да от него к языковому смыслу. В статті розглянуто пізні твори М. Мерло-Понті з метою експлікації естетичних аспектів феноменоло-гічної онтології філософа. Виявлено специфіку концепції Мерло-Понті у підході до образотворчості, що полягає в за-переченні конститутивного ідеалізму, в акцентуванні ноематичного аналізу в протилежність дослідженню ноетич-ного акту. Розглянута позиція Мерло-Понті з питання генезису полісемії, проаналізована здійснена ним критика ре-презентації в мистецтві, виявлено розуміння філософом онтологічної природи мистецтва. Автор наголошує есте-тичні аспекти генетичної феноменології Мерло-Понті, пов’язані з тематизацією перцептивного смислу і переходу від нього до мовного смислу. |
|
Publisher |
Национальный Авиационный Университет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-09-10
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPK/article/view/12593
|
|
Source |
Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy, Cultural; Том 24, № 2 (2016); 91-96
Вестник Национального авиационного университета. Серия: Философия, Культурология; Том 24, № 2 (2016); 91-96 Вісник Національного Авіаційного Університету. Серія: Філософія. Культурологія; Том 24, № 2 (2016); 91-96 |
|
Language |
uk
|
|