Запис Детальніше

Специфіка академічного вокального мистецтва в сучасному дискурсі культури

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/24231/
 
Title Специфіка академічного вокального мистецтва в сучасному дискурсі культури
Специфика академического вокального искусства в современном дискурсе культуры
The specifics of academic vocal art in terms of the contemporary cultural discourse
 
Creator Каблова, Тетяна Борисівна
Тетеря, Віктор Михайлович
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Мета роботи. Дослідження пов'язане з вивченням сучасного стану культури та окремих скла-
дових культурно-мистецького процесу. Розглядається специфіка академічного вокального мистецтва
в контексті сучасного культуропростору. Методологія полягає у використанні компаративного, гіпо-
тетико-дедуктивного, історико-логічного методів, що дає змогу розгляди академічне вокальне мистецтво як втілення професійного розвитку українського мистецтва в сучасному культуропросторі.
Наукова новизна полягає в позиціюванні академічного вокального мистецтва як голосової ко-
мунікація, яка генетично зумовлена людською сутністю. Акцентовано, що деградація академічної
школи призводить до приниження значення національної академічної вокальної школи, що є непри-
пустимим в сучасному культуротворенні. Висновки. Академічне вокальне мистецтво, як невід'ємна
частина вокальної культури, визначає характер сприйняття і формує певну вокальну практику, що
задає еталони співочого тону і естетичної традиції європейської академічної оперно-концертної куль-
тури. Специфіка академічного вокального мистецтва формує потребу пошуку певного еталона, що в
умовах глобалізації сприятиме збереженню елітарності мистецтва. Еталон співочого тону і еталон
естетичної традиції академічного співу в сучасній вокальній культурі можуть бути орієнтирами для
розвитку культури інших манер і жанрів голосового музикування.
Цель работы. Исследование связано с изучением современного состояния культуры и отдельных составляющих культурного процесса. В статье рассматривается специфика академического вокального искусства в контексте современного культурного пространства. Методология заключается в использовании сравнительного, гипотетико-дедуктивного, историко-логического методов, поз-
воляет изучать академическое вокальное искусство как воплощение профессионального развития украинского искусства в современном культурном пространстве. Научная новизна заключается в
позиционировании академического вокального искусства как голосовой коммуникации, генетически
обусловленной человеческой сущностью. Акцентировано, что деградация академической школы
приводит к унижению значение национальной академической вокальной школы. Выводы. Академи-
ческое вокальное искусство, как неотъемлемая часть вокальной культуры, определяет характер вос-
приятия и формирует определенную вокальную практику, задает эталоны певческого тона и
эстетической традиции европейской академической оперно-концертной культуры. Специфика акаде-
мического вокального искусства формирует необходимость поиска определенного эталона, что в
условиях глобализации будет способствовать сохранению элитарности искусства. Эталон певческого
тона и эталон эстетической традиции академического пения в современной вокальной культуре могут
быть ориентирами для развития культуры других манер и жанров голосового музицирования.
The purpose of the article. The research is related to the study of the contemporary state of culture
and the individual components of the cultural and artistic process. The work deals with the specifics of academic vocal art in the context of modern cultural space. The emphasis is on academic vocals as a typical imprint of professional musical development, as well as on the personality of the artist who embodies the
mentality of the nation, reflecting all historical, social and cultural changes of being. The significance of academic vocal art in the musical-historical process is analysed. The methodology of work is to use comparative,
historical and logical methods, hypothetical and deductive way, which allows assuming the
consideration of academic vocal art as an embodiment of the professional development of Ukrainian art in
contemporary cultural space. This methodological approach contributes to the analysis and formation of academic
vocal art in the cultural area of creative processes, determine its place and role in the system of existing
artistic forms. Scientific novelty consists of the positioning of academic vocal art as vocal
communication, which is genetically determined by human essence. It is emphasised that the degradation of
the academic school leads to the humiliation of the value of the national academic vocal school, which is
unacceptable in modern cultural creation. It carries a weighty socio-psychological, educational potential. For
the first time, academic vocal art as the creativity and professional activity of humankind receives coverage
in scientific work as an embodiment of the development of the preservation of national culture in the modern
process. Conclusions. Understanding vocal art as a process of producing the spiritual culture of a nation
forms the importance of communication between the past, the present and the future. Academic art allows us
to deduce the concept of the standard of the singing tone, which becomes the ethanol of the aesthetic tradition of academic singing, allows contemporary vocal culture to be guided by a high level of performing the practice that is essential for the development of professional culture of other forms and genres of vocal music.
 
Publisher Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв
 
Date 2018-06-30
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/24231/1/Kablova_Teterya_KiS_2018_1.pdf
Каблова, Тетяна Борисівна та Тетеря, Віктор Михайлович (2018) Специфіка академічного вокального мистецтва в сучасному дискурсі культури Культура і сучасність (1). с. 73-77. ISSN 2226-0285