Запис Детальніше

Імплементація стратегії сталого розвитку до професійної освіти будівельників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711632/
http://vspu.edu.ua/faculty/imad/sc.php
 
Title Імплементація стратегії сталого розвитку до професійної освіти будівельників
Іmplementation of a strategy for sustainable development to professional education of builders
 
Creator Кулалаєва, Наталя Валеріївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті обґрунтовано умови імплементації стратегії сталого розвитку до професійної освіти майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю. На підґрунті ноосферної концепції В. Вернадського визначено загальні складові змісту освіти для сталого розвитку. Показано, що будівництво як галузь господарювання потребує екологічного управління та висококваліфікованих кадрів для цього. Зазначено, що завдяки синергетичному ефекту поєднання таких складових як екологічна, економічна та соціальна сфери людської діяльності визначено головні компоненти змісту професійної освіти для сталого розвитку. Означені компоненти охоплюють сучасні тенденції розвитку світового суспільства з метою збереження людства. Розкрито суть понять «сталий (збалансований) розвиток», «зелене будівництво» та «стале будівництво». Охарактеризовано еволюційні етапи розвитку будівельної галузі. Визначено головні інструменти з упровадження професійної освіти для сталого розвитку, а саме: маркетинг, діалог, навчання та інформування. Підкреслено, що основними завданнями застосування цих інструментів є: зміни в управлінні, реформування професійної школи та адаптація й реалізація міжнародного досвіду. Запропоновано узагальнений перелік необхідних змін у навчально-виробничому процесі закладів професійної (професійно-технічної) освіти, сприятливих для сталого розвитку. Головною умовою реалізації яких є перехід від передавання знань викладачами до створення умов для їх якісного засвоєння майбутніми кваліфікованими робітниками.
The article substantiates the conditions for the implementation of the sustainable development strategy to the professional education of future skilled construction workers. General components of the content of education for sustainable development were identified on the basis of the noosphere concept of V. Vernadsky. It is shown that construction as a branch of management requires environmental management and highly skilled staff for this purpose. It is noted that due to the synergetic effect of combining such components as the ecological, economic and social spheres of human activity, the main components of the content of vocational education for sustainable development is identified. The mentioned components cover the contemporary tendencies of development of the world society in order to preserve humanity. The essence of concepts "sustainable (balanced) development", "green building" and "sustainable construction" is revealed. The evolutionary stages of the construction industry development are described. The main tools for introducing vocational education for sustainable development: marketing, dialogue, training and information are identified. It is emphasized that the main tasks of using these tools are: changes in management, vocational school reform and adaptation and implementation of international experience. A generalized list of necessary changes in an educational process of institutions of vocational education, which is favorable for sustainable development, is offered. The main condition for the implementation of these changes is the transition from the transfer of knowledge to teachers to create conditions for their qualitative studying by future skilled workers.
 
Publisher ТОВ фірма «Планер»
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711632/1/%D0%86%D0%BC%D0%BF%D0%BB%D0%B5%D0%BC_%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3_%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BB_%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2_%D0%B1%D1%83%D0%B4.pdf
- Кулалаєва, Наталя Валеріївна (orcid.org/0000-0002-8613-1495 <http://orcid.org/0000-0002-8613-1495>) (2018) Іmplementation of a strategy for sustainable development to professional education of builders Modern information technologies and innovation methodologies of education in professional training: methodology, theory, experience, problems (51). pp. 105-110. ISSN 2412-1142