Запис Детальніше

Упровадження соціально-педагогічних умов формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів в освітній процес ВНЗ

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/24239/
https://pedscience.sspu.sumy.ua/
 
Title Упровадження соціально-педагогічних умов формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів в освітній процес ВНЗ
Внедрение социально-педагогических условий формирования здоровьясберегающей компетентности будущих социальных педагогов в образовательном процессе вуза.
Introduction of socio-pedagogical conditions for the formation of the health-preserving competence of future social educators in the educational process of the university.
 
Creator Лехолетова, Марина Миколаївна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Метою статті є розкриття шляхів упровадження соціально-педагогічних умов формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів в освітній процес вищих навчальних закладів. Методами дослідження стали: структурний аналіз, синтез, порівняння, класифікація, узагальнення. Уточнено сутність понять «здоров’язбережувальна компетентність» та «соціально-педагогічні умови». Визначено соціально-педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів (підвищення мотивації до здоров’язбережувальної діяльності; забезпечення здоров’язбережувальної спрямованості змісту підготовки майбутніх соціальних педагогів; розробка та реалізація комплексної програми з формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів). Розкрито шляхи впровадження визначених соціально-педагогічних умов формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів в освітній процес вищих навчальних закладів.
Целью статьи является раскрытие путей внедрения социально-педагогических условий формирования здоровьясберегающей компетентности будущих социальных педагогов в образовательном процессе высших учебных заведений. Методами исследования стали: структурный анализ, синтез, сравнение, классификация, обобщение. Уточнена сущность понятий «здоровьясберегающая компетентность» и «социально-педагогические условия». Определены социально-педагогические условия формирования здоровьясберегающей компетентности будущих социальных педагогов (повышение мотивации к здоровьясберегающей деятельности, обеспечение здоровьясберегающей направленности содержания подготовки будущих социальных педагогов, разработка и реализация комплексной программы по формированию здоровьясберегающей компетентности будущих социальных педагогов). Раскрыты пути внедрения определенных социально-педагогических условий формирования здоровьясберегающей компетентности будущих социальных педагогов в образовательном процессе высших учебных заведений.
In conditions when the population of Ukraine needs social assistance, social protection and healthcare, the need for qualified specialists in the social sphere with the existing health-preserving competence becomes especially topical and will be able to carry out activities aimed at addressing the needs of society.
The aim of the article is to disclose the ways of introducing socio-pedagogical conditions for the formation of the health-preserving competence of future social educators in the educational process of higher educational institutions. Methods of research were: structural analysis, synthesis, comparison, classification, generalization.
In the article it is clarified the essence of concepts «health-preserving competence» and «social-pedagogical conditions». It is concluded that increasing the motivation for health-preserving activities (awareness of the importance of health-preserving competence for the successful implementation of future professional activity, the presence of pedagogical interaction between the teacher and students, a favorable emotional and comfortable educational environment for the formation of health-preserving competence, the activation of self-education of future social educators in health-preserving) the content of the training of future social educators (providing future professionals with the opportunity to obtain professionally directed health-preserving knowledge and skills, conducting an educational out-of-class work on topical health-preserving issues) developing and implementing a comprehensive program for building the health-preserving competence of future social educators (based on principles: systematic and consistent, mutual respect and benevolent relations; collective interaction in the process of formation; reflexivity) will make the process of forming the health-preserving competence of future social educators in the process of vocational training efficient.
 
Publisher Сумський державний пед. університет ім. А. С. Макаренка
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/24239/1/Lekholetova_%E2%84%96%205%20%2879%292018.pdf
Лехолетова, Марина Миколаївна (2018) Упровадження соціально-педагогічних умов формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів в освітній процес ВНЗ Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. (5(79)). с. 408-417. ISSN 2312-5993