Запис Детальніше

Ідеї про розвивальне середовище для дітей як предмет теоретичного аналізу

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/24249/
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/546
 
Title Ідеї про розвивальне середовище для дітей як предмет теоретичного аналізу
Идеи о развивающей среде для детей как предмет теоретического анализа
Ideas about the developing environment for children as a subject of theoretical analysis
 
Creator Матюшинець, Яна Володимирівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті подано історико-педагогічний аналіз поглядів українських педагогів кінця ХІХ – початку ХХ століття щодо створення і функціонування розвивального середовища для дітей. Автором висвітлено основні підходи до організації навчання, виховання і розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку (дитиноцентризму, природовідповідності, виховання середовищем) та особливості створення розвивального середовища на різних проміжках часу (1899-1918 рр). З’ясовано цілі, завдання функціонування різних установ для дітей відповідно до суспільних, економічних, політичних та культурних змін на теренах України кінця ХІХ – початку ХХ століття (необхідності морального і фізичного виховання особистості, дотримання національного характеру освіти, індивідуального підходу).
В статье обозначен историко-педагогический анализ взглядов украинских педагогов конца XIX - начала ХХ века по созданию и функционированию развивающей среды для детей. Автором рассмотрены основные подходы к организации обучения, воспитания и развития детей дошкольного и младшего школьного возраста (детоцентризма, природосообразности, воспитание средой) и особенности создания развивающей среды на разных отрезках времени (1899-1918 гг). Выяснено цели, задачи функционирования различных учреждений для детей в соответствии с общественными, экономическими, политических и культурными изменениями на территории Украины конца XIX – начала ХХ века (необходимости нравственного и физического воспитания личности, соблюдения национального характера образования, индивидуального подхода).
The article highlights the historical and pedagogical analysis of the views of Ukrainian pedagogues of the late 19th - early 20th century on the creation and functioning of a developing environment for children. The author considers the main approaches to the organization of the education, upbringing and development of preschool and children of primary school age (child-centeredness, nature-type, teaching in the environment) and the features of creating the developing environment at different time intervals (1899-1918). The goals, the tasks of the functioning of various institutions for children in accordance with the social, economic, political and cultural changes in the territory of Ukraine at the end of the 19th and the beginning of the 20th century (the need for moral and physical education of the individual, the observance of the national character of education, the individual approach) have been clarified.
The author in article disclose the contribution Ukrainian pedagogues to the development of the problem of the functioning of the developing environment for children: the preservation of the life and health of children, the provision of physical and moral education of the individual; ensuring the preparation of the child for school, the education of moral qualities, discipline; ensuring native language environment, preparation of children for life; creation of an environment for children on the principles of individuality, nationality, revealing the creative forces of the child, aesthetic development mental and physical development of the individual.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2018-08
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/24249/1/Y_Matyushinets_IRS_2018_PI.pdf
Матюшинець, Яна Володимирівна (2018) Ідеї про розвивальне середовище для дітей як предмет теоретичного аналізу Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання (3-4). с. 40-55. ISSN 2312-5829