Запис Детальніше

НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
STUDY TRAINING AS MEANS OF FUTURE SPECIALISTS IN PHYSICAL CULTURE AND SPORT COMMUNICATIVE COMPETENCE CREATING
 
Creator Beseda, Nataliia
Vorobjov, Oleksiy
 
Subject бар’єри спілкування; комунікативна компетентність; педагогічне спілкування; професійна діяльність; спілкування; стилі спілкування; фахівець фізичної культури і спорту; «Я-повідомлення».
communication; communicative barriers; communicative competence; communication styles; “I-statement”; pedagogic activity; specialists in physical education and sport.
 
Description У статті обґрунтовано значення комунікативної компетентності в структурі професійної діяльності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Доведено, що в процесі фахової підготовки особливого значення набуває розвиток у студентів здатності до ефективної комунікації. Розглядається сутність педагогічного спілкування, його функції та стилі. Охарактеризовано вплив комунікативної компетентності на формування професійної майстерності фахівця. Визначено й описано бар’єри спілкування та підходи до їх усунення. Запропоновано вправи для розвитку навичок конструктивного спілкування в студентів на основі моделювання майбутньої професійної діяльності.  
Theoretical and practical experience referring communicative competence defining as a significant component of specialist’s professional development is systematized in the article. Thereupon it is defined that developing future specialists in physical education and sport effective communicative abilities is becoming especially important in the process of their professional training.  Purposefulness of implementing organizational and pedagogic conditions for increasing specialist’s readiness for professional activity is grounded. They include the following ones: improving training essence, forms and methods; growth of students’ value-based attitude to professional activity; developing their commitment to self-development and professional advancement.  The purpose of the article is to analyze peculiarities of developing future specialists in physical education and sport communicative competence in the process of training lesson. Special aspects of developing future specialists in physical education and sport communicative competence in the process of training lesson are characterized. Training is proved to be a technology oriented towards group work organizing and at the same time at developing each training group’s member personality. The essence of pedagogic communication, its functions and styles are revealed. Communicative barriers and approaches to their elimination are defined and characterized. Exercises aimed at developing students’ functional communication, active listening and effective cooperation with surrounding people are suggested. Situational tasks modeling future professional activity are chosen. Their performing contributes to mastering “I-statement” technique. 
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2018-09-08
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/548
10.28925/2312-5829.2018.3-4.679
 
Source Освітологічний дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 161 - 172
Educological discourse; 2018: № 3-4 (22-23); 161 - 172
Освитологичный дискурс; 2018: № 3-4 (22-23); 161 - 172
2312-5829
10.28925/2312-5829.2018.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/548/461
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0