Запис Детальніше

Компетентнісний підхід як основа модернізації шкільної літературної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711681/
http://visn-ped.gnpu.edu.ua/index.php/uk/home1/39-2018
 
Title Компетентнісний підхід як основа модернізації шкільної літературної освіти
Компетентностный подход как основа модернизации школьного литературного образования
Competence Approach as a Basis of School Literary Education Modernization
 
Creator Яценко, Таміла Олексіївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У статті актуалізовано проблему застосування компетентнісного підходу в шкільній освіті, що розглядається як один із пріоритетних векторів її сучасного розвитку. З’ясовано сутність «компетентності» як педагогічної категорії, коротко представлено історію запровадження компетентнісної освіти, подано визначення понять «ключова компетентність», «предметна компетентність», обґрунтовано сутність предметної читацької компетентності як інтегрованого результату навчальних досягнень учнів, пов’язаних із читацькою діяльністю, представлено диференціювання предметної компетентності на «художньо-читацьку» та «інформаційно-читацьку». Розкрито теоретико-методичні аспекти реалізації компетентнісних засад шкільного літературного навчання в контексті положень Концепції Нової української школи (2016) та Закону України «Про освіту» (2017).
В статье актуализирована проблема применения компетентностного подхода в школьном образовании, которая рассмотрена как один из приоритетных векторов его современного развития. Выяснена сущность «компетентности» как педагогической категории, коротко представлена история внедрения компетентностного образования, даны определения понятий «ключевая компетентность», «предметная компетентность», обоснована трактовка предметной читательской компетентности как интегрированного результата учебных достижений учащихся, связанных с читательской деятельностью, представлено дифференцирование предметной компетентности на «художественно-читательскую» и «информационно-читательскую». Раскрыты теоретико-методические аспекты реализации компетентностных основ школьного литературного обучения в контексте тезисов Концепции Новой украинской школы (2016) и Закона Украины «Об образовании» (2017).
Introduction. In the context of the tasks of the new paradigm of school education, its modern development strategy is determined by updating the content, adopting a personally and competently oriented model of learning, implementing an activity approach in the process of its organization. Accordingly, the problem of the formation of the key competence and the reader one as the subject competence of students in the process of teaching Ukrainian literature in school becomes relevant.
Purpose. To uncover theoretical and methodical aspects of the implementation of the competency principles of school literary studies in the context of modern educational tasks.
Methods. Analysis and synthesis of normative documents in the field of school education, psychological and pedagogical and methodological sources in the context of the identified problem.
Results. The problem of application of competence approach in school education, considered as one of the priority vectors of its modern development, has been updated. The essence of "competence" as a pedagogical category is found out, the history of introduction of competence education is briefly described, the definition of the concepts "key competence", "subject competence" is presented, the interpretation of the subject literacy competence as an integrated result of student achievements related to reader activity is substantiated, the Differentiation of the subject competence into "artistic readership competence" and "informational readership" one is presented. The theoretical and methodical aspects of the implementation of the competence of school literary education in the context of the provisions of the Concept of the New Ukrainian School (2016) and the Law of Ukraine "On Education" (2017) are revealed.
The readership competence as a subject one is differentiated into artistic readership competence and informational readership competence.
Artistic readership competence is defined as an integrated result of students’ achievements in the field of reading activity, such as the ability to comprehend the acquisition of knowledge and skills provided by a specific program theme and the school course of literature in general, as a system of values-ideological and aesthetic orientations formed on the material of highly artistic works, as the ability to target the application of a set of subject knowledge, formed skills and methods of activity in new educational and life situations.
Information readership competence is characterized as the ability of the individual to analyze, interpret, critically evaluate information in texts of different types, styles and genres (including media texts), as well as the ability to use it for personal development.
Conclusion. Active searches for effective factors of the implementation of the competence approach necessitate the creation and implementation of a methodology for the effective organization of competently oriented teaching of Ukrainian literature that will contribute to the improvement of the quality of contemporary school literary education in the school practice of literary teaching.
 
Publisher Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711681/1/j%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4%20%D1%8F%D0%BA%20%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (2018) Competence Approach as a Basis of School Literary Education Modernization Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки, 1/2 (37). pp. 156-165. ISSN 2410-0897