Запис Детальніше

Новий закон про вищу освіту в Україні: інновації та ризики

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711729/
http://www.pedagoska-obzorja.si/revija/Vsebine/vs15-3.html
 
Title Новий закон про вищу освіту в Україні: інновації та ризики
New law on higher education in Ukraine: innovations and risks
 
Creator Sysoieva, Svetlana
Mospan, Natalia
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description З моменту підписання Болонської конвенції у 2005 році вища освіта України перебуває у стані змін. Сучасний розвиток вищої освіти в Україні є предметом законів про ринкову економіку, що потребує реформування вищої освіти в контексті глобальних тенденцій в освітніх системах. Відмінність національної структури вищої освіти від міжнародного ускладнює адаптацію до міжнародних стандартів освіти, програм та кваліфікації. Важливим кроком для вирішення цих питань було прийняття нового Закону України "Про вищу освіту України" у 2014 році. Основними механізмами реформ є забезпечення чесної конкуренції на ринку освіти, сучасні методи державного фінансування вищої освіти, академічні та фінансова автономія ВНЗ. Ці нововведення спрямовані на інтеграцію української системи освіти в ЄПВО. Це вимагає, з одного боку, ретельного вивчення європейського досвіду, з іншого боку - збереження національних освітніх традицій. Відповідно, метою цієї статті є вивчення змін та пов'язаних із цим ризиків, що випливають із нового закону.
Since the signing of the Bologna Convention in 2005, the higher education of Ukraine has been in a state of changes. Modern development of higher education in Ukraine is a subject of market economy laws, which require reforms of higher education in the context of global trends in education systems. The difference of national higher education structure from international one complicates the adaptation to international education standards, programs and qualifications. An important step to solve these issues was the adoption of the new Law on Higher Education of Ukraine in 2014. The basic mechanisms of reform are to ensure a fair competition in the education market, the modern methods of higher education public financing, the academic and financial autonomy of HEIs. These innovations aim to integrate the Ukrainian education system in the EHEA. This requires, on one hand, careful study of European experience, on the other hand – the preservation of national educational traditions. Accordingly, the aim of this paper is to study the changes and associated risks that the new law brought.
 
Publisher Littera picta
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711729/1/S_Sysoieva_N_Mospan_NLHEU_30_PO.pdf
- Sysoieva, Svetlana (orcid.org/0000-0003-2499-732X <http://orcid.org/0000-0003-2499-732X>) and Mospan, Natalia (2015) New law on higher education in Ukraine: innovations and risks Didactica Slovenica - pedagoška obzorja, 3-4 (30). pp. 166-174.