Запис Детальніше

Зростання академічної культури в університетській підготовці майбутніх учителів: методологічний вимір

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711691/
 
Title Зростання академічної культури в університетській підготовці майбутніх учителів: методологічний вимір
The development of academic culture of future teachers under university education: methodological dimension
 
Creator Вовк, М.П.
 
Subject 001.8 Methodology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Доведено, що досвід розвитку академічної культури майбутнього педагога в умовах університетської освіти є вагомим чинником інноваційного реформування неперервної педагогічної освіти. Визначено, що упродовж другої половини ХІХ – на початку ХХІ ст. університети розвивались як провідні осередки вітчизняної наукової думки, центри розвитку фундаментальних наукових шкіл та збереження освітніх традицій гуманітарних, культурологічних, українознавчих наукових галузей, як середовище становлення системи професійної підготовки майбутніх учителів, дослідників. Методологічні засади розвитку академічної культури педагогів в умовах університетської освіти суголосні з основними положеннями культурологічного, полікультурного та синергетичного підходів, що зумовлює еволюцію науково-освітнього університетського простору на засадах фундаментальності та інноваційного поступу, визначає ціннісні вектори професійної підготовки майбутнього вчителя на основі культуровідповідності, полікультурності, інтердисциплінарності.
In the article it is proved that the experience of the academic culture of the future teacher development under university education is an important factor for innovation reforming of continuous pedagogical education. It is determined that during the second half of the XIX – the beginning of the XXI century universities have been evolved as the leading national centres of scientific thought, centres of fundamental scientific schools and educational traditions of humanitarian, cultural, Ukrainian scientific fields, the environment of a system of future teachers and researchers professional training. Methodological principles of teachers’ academic culture development in terms of university education are in unison with the main issues of cultural, multicultural and synergetic approaches that leads to the evolution of scientific and educational university space based on fundamental and innovative development, determines the value vectors of future teachers’ training through culture, multiculturalism, interdisciplinarity.
 
Publisher Академія спеціальної педагогіки ім. Марії Ґжегожевської у Варшаві, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711691/2/%D0%92%D0%BE%D0%B2%D0%BA%20%20%D0%A9%D0%9E%D0%A0%D0%86%D0%A7%D0%9D%D0%98%D0%9A2016-converted.pdf
- Вовк, М.П. (2016) The development of academic culture of future teachers under university education: methodological dimension Educacja zawodowa i ustawiczna: polsko-ukraiňski rocznik naukowy, 1. pp. 253-263. ISSN 2543-7925