Запис Детальніше

Informatisation of School Education in Ukraine under Globalization and Europeanization

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711839/
http://ceur-ws.org/Vol-2105/
 
Title Informatisation of School Education in Ukraine under Globalization and Europeanization
Інформатизація шкільної освіти в Україні в контексті глобалізації та європеїзації
 
Creator Lokshyna, O.I.
Glushko, O.Z.
Tymenko, M.M.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article describes the tendency of informatization of school education in Ukraine during the time of independence. Based on the analysis of legislative and strategic documents defining the development of Ukrainian education, the movement is open starting from the idea of introducing information resources into education in the early 90’s of the twentieth century to complex informatization with the purpose of formation of information space, ICT-competent young generation at the present stage. In the conditions of the European choice of Ukraine and the Europeanisation of Ukrainian education, the urgency of the study of the experience of European countries and the EU on the development of ICT-oriented education have been proved. The strategic documents of the EU in the field of education that emphasize the importance of ICT in the information society are analyzed, and the priority of the ICT component in educational strategies has been proved. The conclusion is made about the prospect of European experience for Ukraine and, at the same time, attention is drawn to the aspects that require further development at the strategic level.
На основі аналізу законодавчих і стратегічних документів, що визначають розвиток української освіти, розкрито рух від ідеї запровадження інформаційних ресурсів в освіту на початку 90-х років ХХ ст. до комплексної інформатизації з метою формування інформаційного простору, ІКТ-компетентного молодого покоління на сучасному етапі. В умовах європейського вибору України та європеїзації української освіти доведено актуальність дослідження напрацювань європейських країн та ЄС з розбудови ІКТ-орієнтованої освіти. Проаналізовано стратегічні документи ЄС в галузі освіти, які акцентують важливість ІКТ в умовах інформаційного суспільства, та доведено пріоритетність ІКТ-складової в освітніх стратегіях. Зроблено висновок про перспективність європейського досвіду для України та водночас звернено увагу на аспектах, які потребують подальшого розвитку на стратегічному рівні.
 
Publisher Taras Shevchenko National University of Kyiv
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711839/1/10000302.pdf
- Lokshyna, O.I. (orcid.org/0000-0001-5097-9171 <http://orcid.org/0000-0001-5097-9171>), Glushko, O.Z. (orcid.org/0000-0003-0101-9910 <http://orcid.org/0000-0003-0101-9910>) and Tymenko, M.M. (orcid.org/0000-0002-7639-5630 <http://orcid.org/0000-0002-7639-5630>) (2018) Informatisation of School Education in Ukraine under Globalization and Europeanization Proceedings of the 14th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, 1 (2105). pp. 302-316. ISSN 1613-0073