Інформаційно-комунікаційні інструменти побудови індивідуальної освітньої траєкторії старшокласників
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711862/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2164 |
|
Title |
Інформаційно-комунікаційні інструменти побудови індивідуальної освітньої траєкторії старшокласників
ICT instruments for designing individual education path for high school students |
|
Creator |
Богачков, Ю.М.
Ухань, П.С. Милашенко, В.М. Сагадіна, О.Ю. |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 37.09 Organization of instruction |
|
Description |
Розглянуто суб’єктивні й об’єктивні моделі уявлення учнем оточуючого світу і змін у ньому. У контексті цих моделей запропонована формула мети навчальної діяльності учня та мети побудови його індивідуальної освітньої траєкторії. Детально розглянуті етапи побудови і реалізації індивідуальної освітньої траєкторії (ІОТ) учня. Виділено ключові функції кожного етапу. Для деяких функцій запропоновані відповідні інформаційно- комунікаційні інструменти. Показано, що для реалізації ІОТ доцільно застосовувати інтегровані інформаційні ресурси. Представлено діючий прототип такого ресурсу "Освітньо-профорієнтаційна карта України" (https://edupoi.in.ua). Окремо звертається увага на основний елемент профорієнтаційної карти – можливість її поєднання з ІОТ. Проаналізовано потенціал поєднання профорієнтаційних інформаційних ресурсів зІОТ та портфоліо учня.
The subjective and objective models of representation by the pupil of the surrounding world and changes in it are considered. In the context of these models, a formula for the purpose of the student's educational activity and his individual educational trajectory is proposed. The stages of building and realization of the individual educational trajectory (IET) of the pupil are considered in detail. The key functions of each stage are highlighted. For some functions, relevant information and communication tools have been suggested. It is shown that for the IET implementation it is expedient to use integrated information resources. An active prototype of such resource "Educational and Professional Guidance map of Ukraine" (https://edupoi.in.ua) is presented. Special attention is paid to the main element of the career guidance map – the possibility of its combination with the IET. The potential of the combination of career orientation information resources with the IET and the portfolio of the student is analyzed. |
|
Publisher |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711862/3/Bohachkov%202164-9740-1-PB.pdf
- Богачков, Ю.М., Ухань, П.С., Милашенко, В.М. and Сагадіна, О.Ю. (2018) ICT instruments for designing individual education path for high school students Information Technologies and Learning Tools, 2 (64). pp. 23-38. ISSN 2076-8184 |
|