Педагогічні умови формування соціальної активності молодших школярів
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24374/
|
|
Title |
Педагогічні умови формування соціальної активності молодших школярів
Pedagogical conditions for forming social activity in primary school children Педагогические условия формирования социальной активности младших школьников |
|
Creator |
Литвиненко, Оксана
|
|
Subject |
Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
|
|
Description |
У статті розглянуто поняття «соціальна активність молодшого школяра», «педагогічні умови». Проаналізовано підходи науковців щодо визначення етимології тлумачення понять «умова» та « педагогічна умова». Обґрунтовано педагогічні умови формування соціальної активності молодших школярів. Ефективними педагогічними умовами визначено: забезпечення спрямованості позаурочної діяльності закладів середньої освіти на формування соціальної активності, конструктивної взаємодії молодших школярів; педагогічна підтримка молодших школярів у вияві ними соціальної активності на основі партнерської взаємодії; підготовка педагогів до формування соціальної активності молодших школярів.
The concept "social activity" and "pedagogical conditions" are analyzed. Described approaches by native scientists to understanding definitions the concepts "condition" and "pedagogical condition" and their etymology for forming social activity in primary school children are given. Defined levels of pedagogical conditions: 1) the personal characteristics; 2) the conditions of this process realization (training, education). Pedagogical conditions are characterized as a set of objective possibilities of content, forms, methods, which give positive results in social activity upbringing of primary school children: 1) maintenance and organization of primary school children’s activities; 2) interaction and communication in a group; 3) pedagogical interaction between teachers and pupils; adaptation of primary school children to new education environment; 4) interaction of educational institution with surrounding environment. В статье рассмотрено понятие «социальная активность младшего школьника», «педагогические условия». Проанализированы подходы ученых к этимологии понятий «условие» и «педагогическое условие». Обоснованы педагогические условия формирования социальной активности младших школьников. Эффективными педагогическими условиями определены: обеспечение направленности внеурочной деятельности школы на формирование социальной активности, конструктивного взаимодействия младших школьников; педагогическая поддержка младших школьников в проявлении ими социальной активности на основе партнерского взаимодействия; подготовка педагогов к формированию социальной активности младших школьников. |
|
Publisher |
Shiny World Corp.
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24374/1/O_Lytvynenko_IA_PI.pdf
Литвиненко, Оксана (2018) Педагогічні умови формування соціальної активності молодших школярів Intellectual archive, 7 (2). с. 107-114. ISSN 1929-4700 |
|