Запис Детальніше

Педагогічні умови виховання толерантності старшокласників

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24380/
 
Title Педагогічні умови виховання толерантності старшокласників
Педагогические условия воспитания старшеклассников
Pedagogical conditions for upbringing tolerance in senior school pupils
 
Creator Пономарьова, Ольга Юріївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розглянуто педагогічні умови виховання толерантності старшокласників.Розкрито сутність поняття «умова». Окреслено різноманітні підходи науковців щодо педагогічних умов виховання толерантності школярів.
Подано широкий спектр педагогічних умов виховання толерантності, орієнтованих на розвиток різних компонентів толерантності, оновлення різних форм учнівського самоврядування, розвиток навичок комунікації та співпраці учнівської молоді, а також спрямованих на розвиток міжособистісної толерантності. На основі узагальнених результатів дослідження виокремлено найбільш ефективні педагогічні умови щодо виховання толерантності у старшокласників.
В статье рассмотрены педагогические условия воспитания толерантности старшеклассников. Раскрыта сущность понятия «условие». Определены различные подходы ученых о педагогических условий воспитания толерантности школьников.Описан спектр педагогических условий воспитания толерантности, ориентированных на развитие различных компонентов толерантности, обновления различных форм ученического самоуправления, развитие навыков коммуникации и сотрудничества учащейся молодежи, а также направленных на развитие межличностной толерантности. На основе обобщенных результатов исследования выделены наиболее эффективные педагогические условия для воспитания толерантности у старшеклассников.
Globalization has blurred borders throughout the world. More people from different nations, cultures, religions and lifestyles are working together and living in the same neighbourhoods than ever before. Tolerance of each others’ differences is a very important key to keeping peace among co-workers and neighbours.
Today, more than ever, youth interact with people of differing ethnicities, religions, and cultures.
The article deals with the pedagogical conditions for upbringing tolerance in senior school pupils. The essence of the concept «condition» is revealed. Different approaches by scientists on the pedagogical conditions for upbringing tolerance in senior school pupils are determined. A wide range of pedagogical conditions for upbringing tolerance and various components of tolerance are shown.
Given various forms of student’s self-management, which develop communication and cooperation skills for young personality.
Tolerance refers to an attitude of openness and respect for the differences that exist among people. Although originally used to refer to ethnic and religious differences, the concepts of diversity and tolerance can also be applied to gender, people with physical and intellectual disabilities, and other differences,
Education for tolerance should aim at countering influences that lead to fear and exclusion of others, and should help young people develop capacities for independent judgement, critical thinking and ethical reasoning.
The youth to youth events were relevant and led to conversation on tolerance. In order for youth to youth dialogue to be more sustainable, a more episodic approach needs to be included in the theory of change.
The importance of tolerance in society cannot be emphasized enough in a world where there is one place or another in a state of war. Tolerance’s importance is shown repeatedly in the news where historically taboo ways of life and belief systems are pushing the justice system and governments to recognize their right to exist publicly. The importance of tolerance in society is the key to a better world and the only way to achieve true tolerance is through education and open-mindedness.
The author finally sums it up by saying that the main pedagogical conditions are defined: 1) change the attitudes and stereotypes of young people through a series of trainings, meetings and joint events to raise awareness of students about ethnic and religious minorities and about how they could effectively overcome cultural barriers; 2) develop and value the tolerance to diversity that youth already has; 3) help school authorities to better deal the anti-social behaviour of youths.
 
Publisher БДПУ
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24380/1/O_Ponomariova_NZBDPU_PI.pdf
Пономарьова, Ольга Юріївна (2018) Педагогічні умови виховання толерантності старшокласників Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр (1). с. 272-277. ISSN 2412-9208