Соціально-професійний розвиток старшокласників: праця як основа життєдіяльності та поступу
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711857/
|
|
Title |
Соціально-професійний розвиток старшокласників: праця як основа життєдіяльності та поступу
Social and professional development of old members: working as foundation of life and action |
|
Creator |
Піддячий, Микола Іванович
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті зазначено, що: 1) в особистісному вимірі праця є засобом самовираження та самоствердження, реалізації інтелектуального та творчого потенціалу, формування психологічного досвіду, розвитку почуття моральної гідності; 2) компетентності є набутими в результаті діяльності характеристиками, які в узагальненому вигляді можуть представлятися так – 1) ключові, 2) за видами діяльності, 3) у сфері суспільного життя, 4) у галузях суспільного знання, 5) у галузях суспільного виробництва, 6) за складовими психологічної сфери,7) у сфері здібностей, 8) за рівнем соціальної зрілості і статусу; 3) соціально-професійна орієнтація має сформувати готовність до реалізації особистісних і громадянських значущих цілей в умовах глобалізованого простору завдяки підвищенню рівня конкурентоспроможності людини. This paper states that: 1) in personal dimension, labor is a means of self-expression and self-affirmation, the realization of intellectual and creative potential, formation of psychological experience, development of a sense of moral dignity; 2) competencies are characteristics acquired as a result of activity, which can be summarized as follows – 1) key ones, 2) by the type of activity, 3) in the sphere of public life, 4) in the spheres of social knowledge, 5) in the spheres of social production, 6) by the components of psychological sphere, 7) in the sphere of abilities, 8) by the level of social maturity and status; 3) socio-professional orientation should form a readiness to achieve personal and social meaningful goals in the conditions of a globalized space owing to increase in the level of competitiveness of a person. |
|
Publisher |
ПОІППО
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711857/1/70-3_%D0%A1%D1%82%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%86%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%92%D0%A0_%D0%A1%D0%BE%D1%86%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%A0%D0%BE%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%88_%D0%9F%D0%9C%D0%86_27022018.pdf
- Піддячий, Микола Іванович (orcid.org/0000-0001-6571-1450 <http://orcid.org/0000-0001-6571-1450>) (2018) Social and professional development of old members: working as foundation of life and action Технології інтеграції змісту освіти: зб. наук. праць всеукраїнського круглого столу, 12 березня 2018 р., Полтава (10). pp. 98-108. |
|