Запис Детальніше

Особливості створення та використання екологічної стежини в освітньому середовищі закладу дошкільної освіти

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24397/
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/544/451
 
Title Особливості створення та використання екологічної стежини в освітньому середовищі закладу дошкільної освіти
Features of creating and use the nature trips in the educational environment of preschool educational institutions
Особенности создания и использования экологической тропы в образовательной среде детского дошкольного учреждения
 
Creator Ошуркевич, Наталія Олексіївна
 
Subject Erih Plus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Стаття розкриває зміст понять «освітнє середовище», «розвивальне середовище» та «еколого-розвивальне середовище», можливості та необхідність створення екологічного розвивального середовища для дошкільників.
У статті наведено визначення поняття «екологічна стежина» та обґрунтовано актуальність використання екологічної стежини в освітньому середовищі закладу дошкільної освіти. Розроблено проект екологічної стежини на території закладу дошкільної освіти, визначено етапи роботи по створенню екологічної стежини та оформлено паспорт екологічної стежини.
The main conceptual foundations of the upbringing of preschool children are realized in institutions of preschool education of Ukraine. Favorable conditions for environmental education and development of preschool children are the creation of an ecological educational environment in the preschool institution.
K. Krutyi (2016) and T. Ponimanska (2004) disclose the concept of "developmental environment" as a complex of special conditions that ensure the life of children of preschool age. However, the research of O. Kononko (2003, 2013) allows us to formulate the concept of a developmental environment in the educational space of the institution of preschool education as a system consisting of the interaction of four environments: the natural, substantive, social and personal space of the "I" child.
The work of N. Goropaha (2014) and Z. Plokhii (2013) are devoted to studying the features of environmental education in pre-school educational institutions. The authors investigate the problems of creating an ecological development environment in preschool institutions and conditions of emotional and aesthetic perception of nature, development of intellectual and humanistic-oriented feelings in relation to nature.
A generalized analysis of scientific and pedagogical periodicals makes it possible to ascertain the interest of the pedagogical community in the problems of environmental education of the younger generation and the creation of an ecological environment in educational institutions.
The definition of the concept "ecological path" as an element of the ecological development environment is presented and the relevance of the use of the ecological path in the educational environment of the institution of preschool education is substantiated. The types of ecological tracks, the purpose of their creation and the functions performed are determined.
The project of the ecological pathway on the territory of the institution of preschool education has been developed, three stages of work on creation of the ecological trail have been determined and the passport of the ecological trail has been issued.
Статья раскрывает содержание понятий «образовательная среда», «развивающая среда» и «эколого-развивающая среда», возможности и необходимость создания экологической развивающей среды для дошкольников. Анализ научно-педагогической периодики позволяет констатировать интерес педагогического сообщества к проблемам экологического воспитания подрастающего поколения и создание экологической среды в учебных заведениях.
В статье приведено определение понятия «экологическая тропа», обоснована актуальность использования экологической тропы в образовательной среде детского дошкольного учреждения. Разработан проект экологической тропы на территории дошкольного учреждения, определены этапы работы по созданию экологической тропы и оформлен паспорт экологической тропы.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2018-09-10
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24397/1/N__Oshurkevych_NDLOSV_2018_3-4_OD.pdf
Ошуркевич, Наталія Олексіївна (2018) Особливості створення та використання екологічної стежини в освітньому середовищі закладу дошкільної освіти Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання (3-4). с. 209-221. ISSN 2312-5829