Сучасні педагогічні технології для формування природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24398/
http://pptp.kubg.edu.ua/images/2018/1/11.%20pdf.pdf |
|
Title |
Сучасні педагогічні технології для формування природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку
Current pedagogical technologies for formation nature and ecological competence of preschool children Современные педагогические технологии для формирования экологической компетенции детей дошкольного возраста |
|
Creator |
Ошуркевич, Наталія Олексіївна
|
|
Subject |
Index Copernicus
РИНЦ Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН) |
|
Description |
У статті обґрунтовано актуальність екологічного виховання, проаналізовано особливості та визначено структурні компоненти формування природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку, розкрито сутність поняття «природничо-екологічна компетентність дитини дошкільного віку» та можливість застосування сучасних педагогічних технологій у формуванні природничо-екологічної компетентності дошкільників. Доведено, що для формування природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку необхідно застосовувати традиційні та нетрадиційні педагогічні технології з метою здійснення систематичного та цілеспрямованого виховного впливу на дітей, використовуючи сучасні методи. Коротко висвітлено досвід використання та головні тенденції розвитку педагогічних технологій для екологічного виховання дошкільнят що використовуються в Україні і світі.
The current ecological state of the environment determines the relevance of environmental education for the younger generation. The problem of ecological upbringing of children of preschool age is considered in the researches of many scholars and teachers. Based on the study of scientific works, we identified three structural components of the formation of natural and ecological competence of preschool children: cognitive, activity and value-motivational. American scientists, studying the problem of children’s attitude to nature, offer the concept of «biofilia» and «biophobia». The scientific approaches to the interpretation of the concept of «pedagogical technology» are generalized and formulated as the creation of an optimally organized educational process, developed on the basis of a systematic approach and aimed at the planned result. It is proved that for the formation of natural and ecological competence of preschool children, it is necessary to use traditional and non-traditional pedagogical technologies in order to implement systematic and targeted educational impact on children, using current methods. Studying the peculiarities of the formation of the ecological and natural competence of preschool children, the necessity of creation and proper use of developing ecological environment in pre-school establishments, organization of children’s activities in nature, as well as systematic work with children was clarified. The experience of using pedagogical technologies for the ecological upbringing of preschool children, in particular the creation of an ecological footprint, the technology of regional studies and tourism activities, the experimental research activity of preschoolers in nature and the technology of using the author’s fairy tale, which allows raising the level of ecological upbringing of preschoolers and forming the natural and ecological competence of a preschool child, is briefly highlighted. The analysis of the experience of using environmental technologies from different countries proves that the main task of preschool education is to promote environmental education and awareness of preschool children. В статье обоснована актуальность экологического воспитания, проанализированы особенности и определены структурные компоненты формирования экологической компетенции детей дошкольного возраста, раскрыта сущность понятия «экологическая компетенция ребенка дошкольного возраста» и возможность применения современных педагогических технологий в формировании экологической компетенции дошкольников. Доказано, что для формирования экологической компетенции детей дошкольного возраста необходимо применять традиционные и нетрадиционные педагогические технологии с целью осуществления систематического и целенаправленного воспитательного воздействия на детей, используя современные методы. Коротко освещен опыт использования и основные тенденции развития педагогических технологий для экологического воспитания дошкольников используемых в Украине и мире. |
|
Publisher |
ТОВ "Видавниче підприємство "ЕДЕЛЬВЕЙС"
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24398/1/N__Oshurkevych_NDLOSV_2018_1-2_PPTP.pdf
Ошуркевич, Наталія Олексіївна (2018) Сучасні педагогічні технології для формування природничо-екологічної компетентності дітей дошкільного віку Педагогічний процес: теорія і практика (1-2). с. 65-72. ISSN 2078-1687 |
|