Застосування технології колективно-індивідуальної мисленнєвої діяльності на прикладі дисципліни «Методика викладання економіки»
Dspace iRKNEU
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Застосування технології колективно-індивідуальної мисленнєвої діяльності на прикладі дисципліни «Методика викладання економіки»
Usage of a Technology of Collective and Individual Thinking Activity on the Basis of the Discipline “Methods of Teaching Economics” Применение технологии коллективно-индивидуальной мыслительной деятельности на примере дисциплины “Методика преподавания экономики” |
|
Creator |
Янчарська, Лариса Володимирівна
Yancharska, L. V. Янчарская, Лариса Владимировна |
|
Subject |
педагогічна технологія
технологія колективно-індивідуальної мисленнєвої діяльності методи колективної мисленнєвої діяльності educational technology technology of collective and individual thinking activity methods of collective mental activity педагогическая технология коллективно-индивидуальная технология мыслительной деятельности методы коллективной мыслительной деятельности 378.147.091.31–059.1./2 |
|
Description |
У статті розглянуто застосування технології колективно-індивідуальної мисленнєвої діяльності на прикладі вивчення дисципліни “Методика викладання економіки”. Розкрито основні ознаки колективної мисленнєвої діяльності та методи, що дають змогу розвинути мислення, творчість і креативність студентів. Подано методичні поради викладачам щодо застосування зазначеної технології в навчальному процесі.
The article deals with the usage of a technology of collective and individual thinking activity on the basis of the discipline “Methods of teaching economics”. The concept of “educational technology” as a pedagogical system based on a common activity of a teacher and a studentis clarified. The basic features of the collective thinking activity are defined which include the ability to work together in order to achieve common goals, cognitive interests, readinessto bear personal responsibility for the assignedissue and reasonably standup for one’ decision, the ability to persuade and take the views of a small group participantsinto account. The author describes the application algorithm of the technology of collective and individual thinking activity which involves four cycles: introduction to the problem, creation of psychologically comfortablesmall groups; small groupindividual workactivization performed by involving every student into the solution of a common problem; presentation of solutions of small groups, defence of one’s position; students’ self-analysisof a group cognitiveactivity, revealing the complications and errors that occur at all stages of a small groupperformance. Methods of collective mental activity: brainstorming, synthetics, morphological analysis, analysis and synthesis of fantastic ideas, garlandsof associations, a sevenfold search, heuristic questions, an inversion, anda personal analogy, a snowball, a mat of ideas, a case method, a discussion methodall of which promote divergent thinking and creativity of students. Methodological pieces of advice for teachers aboutusingthe technology of collective and individual thinking activity on the basis of the discipline “Methods of teaching economics” are proposed by the author in the paper. В статье рассматривается применение технологии коллективно-индивидуальной мыслительной деятельности на примере дисциплины “Методика преподавания экономики”. Раскрываются основные составляющие коллективной мыслительной деятельности и методы, способствующие развитию мышления, креативности и творческих способностей студентов. Предлагаются методические рекомендации преподавателям по реализации данной технологии в учебном процессе. |
|
Publisher |
Класичний приватний університет
|
|
Date |
2018-10-12T11:20:56Z
2018-10-12T11:20:56Z 2015 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Янчарська Л. В. Застосування технології колективно-індивідуальної мисленнєвої діяльності на прикладі дисципліни «Методика викладання економіки» / Л. В. Янчарська // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / Класич. приват. ун-т ; [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя : КПУ, 2015. – Вип. 42. – С. 430–437.
1992-5786 http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/25850 |
|
Language |
uk
|
|