PRESENTATION AS A MEANS OF LINGUISTIC AND PSYCHOLOGICAL IMPACT ON A MASS AUDIENCE
Синопсис: текст, контекст, медіа
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
PRESENTATION AS A MEANS OF LINGUISTIC AND PSYCHOLOGICAL IMPACT ON A MASS AUDIENCE
ПРЕЗЕНТАЦИЯ КАК СРЕДСТВО ЛИНГВОПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ВОЗДЕЙСТВИЯ НА МАССОВУЮ АУДИТОРИЮ ПРЕЗЕНТАЦІЯ ЯК ЗАСІБ ЛІНГВОПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ НА МАСОВУ АУДИТОРІЮ |
|
Creator |
Morkotun, Serhiy
|
|
Description |
During the rapid development of social communication, the skill to influence the minds and opinions of a wide range of recipients assumes ever greater importance. Language suggestion is the phenomenon of a coercive power of the word. In the practice of the verbal interaction it is characterized by the use of specific language markers that are intended to influence a person’s preferences. The article deals with the presentation as a means of suggestion in the historical aspect. The carried out research enabled the author to offer his own definition of the term “presentation”, to ground the combination of influence techniques on the consciousness and the subconscious during the presentation. The knowledge of the linguistic suggestion mechanisms can help to avoid psychotechnical effect of manipulation.
Во время бурного развития социальных коммуникаций огромное значение приобретает мастерство влиять на сознание и мнение широкого круга реципиентов. Языковая суггестия – явление принудительной силы слова, характеризуется использованием в практике речевого взаимодействия специальных языковых маркеров, которые призваны влиять на предпочтения человека. В статье рассматривается презентация как средство суггестии в историческом аспекте. Проведенное исследование позволило автору предложить собственное определение понятия «презентация», обосновать сочетание техник воздействия как на сознание, так и на подсознание во время презентации. Изучение механизма суггестии поможет избежать психотехнического эффекта манипуляции. Під час бурхливого розвитку соціальних комунікацій значної ваги набуває майстерність впливати на свідомість і думку широкого кола реципієнтів. Мовна сугестія – явище примусової сили слова, характеризоване використанням у практиці мовленнєвої взаємодії спеціальних мовних маркерів, які покликані впливати на вподобання людини. У статті розглянуто презентацію як засіб сугестії в історичному аспекті. Проведене дослідження дозволило автору запропонувати власне визначення поняття «презентація», обґрунтувати поєднання технік впливу як на свідомість, так і на підсвідомість під час презентації. Вивчення механізму сугестії допоможе уникнути психотехнічного ефекту маніпуляції. |
|
Publisher |
Borys Grinchenko Kyiv University
|
|
Date |
2016-10-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/205
10.28925/2311-259X.2016(3)1173 |
|
Source |
Synopsis: Text, Context, Media; Nr 3(15) (2016)
Синопсис: текст, контекст, медіа; № 3(15) (2016) Синопсис: текст, контекст, медиа; № 3(15) (2016) Synopsis: Text, Context, Media; No 3(15) (2016) 2311-259X 10.28925/2311-259X.2016(3) |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/205/202
|
|
Rights |
Авторське право (c) 2019 Serhiy Morkotun
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|