MYTHOPOETICS OF UKRAINIAN SOCIAL CONTEMPORARY DRAMA
Синопсис: текст, контекст, медіа
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
MYTHOPOETICS OF UKRAINIAN SOCIAL CONTEMPORARY DRAMA
МИФОПОЭТИКА УКРАИНСКОЙ СОЦИАЛЬНОЙ СОВРЕМЕННОЙ ДРАМЫ МІФОПОЕТИКА УКРАЇНСЬКОЇ СОЦІАЛЬНОЇ СУЧАСНОЇ ДРАМИ |
|
Creator |
Miroshnychenko, Nadiia
|
|
Description |
The article analyzes mythopoetic tendencies of social contemporary Ukrainian drama of the limit of the millennia. The increasing role of performance arts and therefore dramatic texts in the modern world and the lack of literary works that explore theatrical drama, show that this article is actual and the prospects of further scientific research. The appliance of the doctrine of R. Bart about three types of mythologizing (traditional, ideological, artistic) and the search for productive communication between mythological paradigm and structural basis of texts reveal the novelty. The author analyzes the stage plays with social issues and social change diagnosis of these authors: A. Vishnevsky, A. Irvanets, S. Zhadan, A. Krym, O. Mykolaichuk, N. Nezhdana, O. Pogrebinska, O. Rosych, G. Telniuk, S . Schuchenko.Writers apply ideologically-destructive strategy both to the previous totalitarian system and the modern one, using some traditional myths. However, the author artistic mythology is detected as dominant in these texts. Neorealistic tendencies are combined with expressionistic, mystical and absurd drama. Plays have complex structures of conflicts combining the conflict with higher forces and internal ones. Writers used linear compositions with concise timespace (the unity of the time, the place and the action) and the installation of complicated chronotops. These are typical principles of a "play", a manipulation, a radical reversal of the situation. The plays are full of inherent internal action combined with low external one. Heroes are developed as no-heroes, no-personal, typical, marginalized. The authors use abstract names of the characters, social masks. However, there are complex psychological transformations of the characters. Methods of the game in the game, authorial genre constructions complicated structures. The author of the article reveals a productive relationship between the mythological paradigm and features of structural changes.
В статье осуществлен анализ мифопоэтичных тенденций социальной украинской драматургии рубежа тысячелетий. Возрастание роли зрелищных искусств, а, следовательно, и драматических текстов в современном мире и отсутствие литературоведческих трудов, исследующих сценическую драму, проявляют актуальность статьи и перспективность дальнейших научных исследований. Применение теории Р. Барта о трех типах мифологизации (традиционная, идеологическая, художественная) и поиск продуктивной связи между мифологической парадигмой и структурной основой текстов проявляют новизну работы. Автор осуществляет анализ сценических пьес с социальной проблематикой и диагностикой общественных изменений таких авторов: А. Вишневского, А. Ирванца, С. Жадана, А. Крыма, О. Миколайчука, Н. Нежданой, А. Погребинской, А. Росича, Г. Тельнюк, С. Щученко. У статті здійснено аналіз міфопоетичних тенденцій соціальної української драматургії межі тисячоліть. Зростання ролі видовищних мистецтв, а отже й драматичних текстів у сучасному світі та брак літературознавчих праць, які досліджують сценічну драму, виявляють актуальність статті і перспективність подальших наукових розвідок. Застосування вчення Р. Барта про три типи міфологізації (традиційна, ідеологічна, мистецька) та пошук продуктивного зв’язку поміж міфологічною парадигмою і структурною основою текстів виявляють новизну роботи. Автор здійснює аналіз сценічних п’єс із соціальною проблематикою і діагностикою суспільних змін таких авторів: А. Вишневського, О. Ірванця, С. Жадана, А. Крима, О. Миколайчука, Н. Нежданої, О. Погребінської, О. Росича, Г. Тельнюк, С. Щученка. |
|
Publisher |
Borys Grinchenko Kyiv University
|
|
Date |
2016-10-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/215
10.28925/2311-259x.2016(3)5381 |
|
Source |
Synopsis: Text, Context, Media; Nr 3(15) (2016)
Синопсис: текст, контекст, медіа; № 3(15) (2016) Синопсис: текст, контекст, медиа; № 3(15) (2016) Synopsis: Text, Context, Media; No 3(15) (2016) 2311-259X 10.28925/2311-259X.2016(3) |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://synopsis.kubg.edu.ua/index.php/synopsis/article/view/215/210
|
|
Rights |
Авторське право (c) 2019 Nadiia Miroshnychenko
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|