The Role of Adult Scout Leaders in Developing the Personal Potential of Adolescent Members of Scout Public Associations
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24483/
|
|
Title |
The Role of Adult Scout Leaders in Developing the Personal Potential of Adolescent Members of Scout Public Associations
Роль дорослих лідерів-скаутів у розвитку особистісного потенціалу підлітків-членів скаутських громадських об’єднань Роль взрослых лидеров-скаутов в развитии личностного потенциала подростков-членов скаутских общественных объединений |
|
Creator |
Сапіга, Світлана Володимирівна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
In the article the author emphasizes the importance of developing the personal potential of adolescents in scouting public associations, emphasizing that adolescence is an important phase in the overall process of becoming a person as a person. Considering the development of the personal potential of adolescents, the author notes the role of adult leaders of public scout associations in organizing this process. The author drew attention to the definition of roles and the development of competences of adult scout leaders that would contribute to the effective implementation of programs to develop the teenager's personal potential in scouting public associations. The article emphasizes the importance of introducing a program for the training of adult scout leaders in scouting public associations in order to increase their functional competence, which in turn supports their progressive development in scouting. On this basis, the author singles out the tasks of the program for the training of adult leaders of scouting public associations: promoting understanding of the tasks of the educational scout movement and understanding the role of the adult leader in scouting; acquaintance with scout methods and consolidation of knowledge of scout laws, principles; familiarization with the psycho-physical characteristics of adolescent children, providing practical recommendations to leaders on the specifics of interaction with adolescents; information about the areas of personal development;formation of an understanding of one's own responsibility for future development in scouting, etc.
У статті автор наголошує на важливості розвитку особистісного потенціалу підлітків у скаутських громадських об’єднаннях, підкреслюючи, що підлітковий вік є важливою фазою в загальному процесі становлення людини як особистості. Розглядаючи розвиток особистісного потенціалу підлітків, автор наголошує на ролі дорослих лідерів громадських скаутських об’єднань в організації цього процесу. Він акцентує увагу на визначенні ролей та розвитку компетентностей дорослих лідерів, які б сприяли ефективному впровадженню програм з розвитку особистісного потенціалу підлітка в скаутських громадських об’єднаннях. Автор акцентує на важливості впровадження програми з підготовки дорослих лідерів скаутських громадських об’єднань, з метою підвищення їх функціональної компетентності, сприяння тим самим їх прогресивному розвитку в скаутингу. На цій основі автор виділяє такі завдання програми підготовки дорослих лідерів скаутських громадських об’єднань: сприяння розумінню завдань виховного скаутського руху та усвідомлення ролі дорослого лідера в скаутській діяльності; ознайомлення зі скаутськими методами та закріплення знань скаутських законів, принципів; ознайомлення з психофізичними характеристиками дітей підліткового віку, надання практичних рекомендацій лідерам, щодо особливостей взаємодії з підлітками; інформування про сфери розвитку особистості; формування розуміння власної відповідальності щодо особистого розвитку, тощо. В статье автор подчеркивает важность развития личностного потенциала подростков в скаутских общественных объединениях, акцентируя внимание на том, что подростковый возраст является важной фазой в общем процессе становления человека как личности. Рассматривая развитие личностного потенциала подростков, автор отмечает роль взрослых лидеров общественных скаутских объединений в организации этого процесса. Он обращает внимание на определение ролей и развитие компетенций взрослых лидеров-скаутов, которые бы способствовали эффективному внедрению программ по развитию личностного потенциала подростка в скаутских общественных объединениях. Автор подчеркивает важность внедрения программы по подготовке взрослых лидеров-скаутов в скаутских общественных объединениях с целью повышения их функциональной компетентности, что, в свою очередь, оказывает содействие их прогрессивному развитию в скаутинге. На этой основе автор выделяет задачи программы подготовки взрослых лидеров скаутских общественных объединений: содействие пониманию задач воспитательного скаутского движения и осознание роли взрослого лидера в скаутской деятельности; ознакомление со скаутскими методами и закрепление знаний скаутских законов, принципов; ознакомление с психофизическими характеристиками детей подросткового возраста, предоставление практических рекомендаций лидерам об особенностях взаимодействия с подростками; информирование о сферах развития личности; формирование понимания собственной ответственности за перспективное развитие в скаутинге и т.д. |
|
Publisher |
Видавництво Державного закладу «Луганського національного університету імені Тараса Шевченка»
|
|
Date |
2017-11-24
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24483/1/S_Sapiha_VLNU_8_%28313%29_IL.pdf
Сапіга, Світлана Володимирівна (2017) Роль дорослих лідерів-скаутів у розвитку особистісного потенціалу підлітків-членів скаутських громадських об’єднань Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (8(313)). с. 288-295. ISSN 2227-2844 |
|