Запис Детальніше

Розгляд феномену «освітній простір» у контексті поєднання результатів сучасних наукових напрацювань з вагомою педагогічною спадщиною минулого

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24511/
 
Title Розгляд феномену «освітній простір» у контексті поєднання результатів сучасних наукових напрацювань з вагомою педагогічною спадщиною минулого
Рассмотрение феномена «образовательное пространство» в контексте объединения результатов современных научных наработок с весомым педагогическим наследием прошлого.
Review of the phenomenon “educational space” in the context of integration of the results of modern scientific groundwork and remarkable pedagogical heritage of past.
 
Creator Мієр, Тетяна Іванівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Відповідно до результатів сучасних наукових напрацювань феномен «освітній простір» розглянуто з урахуванням інформації, яка надходить до активного інформаційного простору в результаті зміни меж неактивного інформаційного простору майбутнього та (або) неактивного інформаційного простору минулого. «Переміщення» інформації презентовано на прикладі виокремлення з педагогічної спадщини В. Сухомлинського ідей, котрі дотепер не набували трактування в контексті характеристик освітнього простору, про які йдеться в сучасних наукових працях.
В соответствии с результатами современных научных робот феномен «образовательное пространство» рассматривается с учетом информации, поступающей в активное информационное пространство вследствие изменения границ неактивного информационного пространства будущего и (или) неактивного информационного пространства прошлого. «Перемещение» информации показывается на примере выделения с педагогического наследия В. Сухомлинского идей, не рассматриваемых в контексте характеристик образовательного пространства, о которых идет речь в современных научных трудах.
According to the results of modern scientific researches phenomenon “educational space” is studied taking into account information which comes into active informative space due to the change of borders of non-active informative space of future and (or) non-active informative space of past. Studying V. Sukhomlynskiy’s pedagogical heritage, with the aim to find ideas which become essential under conditions of modern social development, provides the progress of process of information “transfer” from non-active informative space of past into active informative space, their use for elaboration of modern scientific groundwork and realization of modernization processes in education. The given article gives the results of isolation ideas from pedagogical heritage of V. Sukhomlynskiy. These ideas till now haven’t got interpretation in the context of characteristics of educational process, which are mentioned in modern scientific works.
Such characteristics of educational process as fractality (I), demiurgical (II) and reflexivity (III) contribute to review educational space according to the first characteristic as: fractal of social space, where different objects which have influence on education and determine its character collaborate; according to the second characteristic which takes into account natural and harmonically creative-developing dynamics of educational process; in the context of the third characteristic with the emphasis on the formation in person ability for self-analysis, comprehension and reconsideration of their object-social attitudes towards surrounding world.
In order to “visualize” the essence of characteristics of educational process a number of ideas and proverbial expressions from pedagogical heritage of V. Sukhomlunskiy are pointed out. Here are some examples: “to become face-to-face with your own soul”, “to be a judge of your soul”, “premonition of success”, “knowing – to prove and proving – to know”, “mental education is not equivalent to the amount of the received knowledge: the core is in the way how they are used in the complicated and multifaceted human activities” etc.
 
Publisher Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24511/1/T_Miier_RFOPKPRSNNVPSM_2018.pdf
Мієр, Тетяна Іванівна (2018) Розгляд феномену «освітній простір» у контексті поєднання результатів сучасних наукових напрацювань з вагомою педагогічною спадщиною минулого Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки (172). с. 48-52. ISSN 2415-7988