Детермінанти психічного розвитку дитини дошкільного віку
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24518/
|
|
Title |
Детермінанти психічного розвитку дитини дошкільного віку
Psychodidactic determinants of the development of children of preschool age Детерминанты психического развития ребенка дошкольного возраста |
|
Creator |
Кондратюк, Світлана Григоріївна
|
|
Subject |
Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
|
|
Description |
На думку науковців, сучасна дошкільна освіта в умовах глобалізаційних змін повинна бути переорієнтована на розвиток особистості дитини як основний ресурс, що визначає поступальний рух суспільства. Сучасний високотехнологічний світ ставить перед дитиною певні вимоги до рівня її освіченості, розвиненості та вихованості. Отже, актуальним постає дослідження детермінант психічного розвитку дитини дошкільного віку, які забезпечують повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі. У статті проаналізовані показники когнітивної та позакогнітивної сфери розвитку дитини, згідно найбільш відомих систем раннього навчання та визначені фактори впливу (детермінанти) психічного розвитку дитини дошкільного віку. Для проведення наукових розвідок автори використовували методи аналізу нормативної та наукової літератури, статистичного, системного аналізу та узагальнень, результати власних емпіричних досліджень, матеріали анкетування, метод факторно-критеріального моделювання сфер психічного розвитку дитини, що створений на основі кваліметричного оцінювання, тощо. Виявлено (встановлено), що дошкільна освіта повинна забезпечити гармонійний розвиток особистості дитини, її фізичне і психічне здоров’я, формувати механізми соціальної адаптації та творче втілення в умовах життя в товаристві дітей і дорослих через створення технологій раннього навчання, що включали б збалансоване поєднання розвитку когнітивної та некогнітивної сфер дитини. Для досягнення поставлених завдань широко використовуються інноваційні педагогічні технології такі як сучасні системи раннього розвитку, основна мета яких, на думку їх авторів, це – розвиток когнітивних, емоційних та поза когнітивних здібностей дитини. Дослідивши основні (найпопулярніші) системи раннього розвитку щодо формувань вмінь в когнітивній та не когнітивній сферах, можна зробити висновок про необхідність комплексного (системного) підходів до розробки технології раннього розвитку дитини, так як жодна з розглянутих систем самотужки не здатна забезпечити гармонійний збалансований розвиток дошкільника у когнітивній (вміння читати, писати, рахувати, аналізувати текст, виконувати творчі завдання та ін.) та некогнітивній (соціальний, емоційний, вміння грати в сюжетно-рольові ігри, самостійність та ін.) сфері. Адже, якщо навантажень бракує, то зупиняється психічний розвиток, і надмірне напруження й абсолютний комфорт призводять до зупинки розвитку психіки, самосвідомості, тому тільки збалансований підхід дозволить отримати позитивний результат . The article analyzes the state and trends of the problem of the development of children of preschool age. As a research task, the authors present the results of questionnaires of parents of preschool-age children. The foreign experience of pre-school education is described. The psychodidactic contradictions and perspectives of the development of preschool-age children are outlined. According to scientists, modern preschool education in the context of globalization changes should be reoriented to the development of the child’s personality as the main resource, which determines the progressive movement of society. A modern high-tech world puts the child in front of the child’s demands of the level of his education, development and upbringing. Consequently, the study of the psychodidactic determinants of the development of a child of preschool age, which provides a complete psycho-physical and personal development and psychological readiness for studying at school, is relevant. The article analyzes the indicators of the cognitive and extracognitive development of the child, in accordance with the most well-known systems of early education, and determines the factors of influence (determinants) of the mental development of a child of preschool age. For conducting scientific researches, the authors used methods of analysis of normative and scientific literature, statistical, system analysis and generalizations, results of their own empirical studies, materials of questionnaires, method of factor-criterion modeling of spheres of mental development of a child, created on the basis of qualimetric evaluation, etc. It has been established that pre-school education should ensure the harmonious development of the child’s personality, his physical and mental health, to form mechanisms for social adaptation and creative implementation in a living environment in the community of children and adults through the creation of early education technologies that include a balanced mix of development cognitive and noncognitive spheres of the child. In order to achieve the tasks, innovative pedagogical technologies such as modern systems of early development are widely used, the main purpose of which, according to their authors, is the development of cognitive, emotional and noncognitive abilities of the child. Having examined the main (most popular) early-developmental systems of skills formation in cognitive and non-cognitive spheres, one can conclude that there is a need for comprehensive (systemic) approaches to the development of a child’s early developmental technology, since none of the systems considered alone can provide a harmonious balanced development of preschoolers in cognitive (ability to read, write, read, analyze text, perform creative tasks, etc.) and non-cognitive (social, emotional, ability to play storyline games, with independence, etc.) spheres. After all, if loads are lacking, then mental development stops, and excessive tension and absolute comfort lead to a stop of the development of the psyche, self-awareness, therefore, only a balanced approach will allow to get a positive result. По мнению ученых, современное дошкольное образование в условиях глобализационных изменений должно быть переориентировано на развитие личности ребенка как основной ресурс, определяющий поступательное движение общества. Современное высокотехнологичное общество ставит перед ребенком определенные требования к уровню его образованности, развития и воспитанности. Актуальным становится исследование детерминант психического развития ребенка дошкольного возраста, обеспечивающих полноценное психофизическое и личностное развитие и психологическую готовность к обучению в школе. В статье проанализированы показатели когнитивной и позакогнитивной сфер развития ребенка через призму наиболее известных систем раннего обучения и определены факторы влияния (детерминанты) психического развития ребенка дошкольного возраста. Для проведения научных исследований авторы использовали методы анализа нормативной и научной литературы, статистического, системного анализа и обобщений, результаты собственных эмпирических исследований, материалы анкетирования, метод факторно-критериального моделирования сфер психического развития ребенка, созданный на основе квалиметрической оценки. Выявлено (установлено), что дошкольное образование должно обеспечить гармоничное развитие личности ребенка, его физическое и психическое здоровье, формировать механизмы социальной адаптации и творческой реализации в условиях жизни в обществе детей и взрослых через создание технологий раннего обучения, которые включали бы сбалансированное сочетание развития когнитивной и некогнитивной сфер ребенка. Для достижения поставленных задач широко используются инновационные педагогические технологии такие как современные системы раннего развития, основная цель которых, по мнению их авторов, это - развитие когнитивных, эмоциональных и позакогнитивных способностей ребенка. Исследовав основные (самые популярные) системы раннего развития по формированию умений в когнитивной и некогнитивной сферах, можно сделать вывод о необходимости комплексного (системного) подхода к разработке технологии раннего развития ребенка, так как ни одна из рассмотренных систем самостоятельно не способна обеспечить гармоничное сбалансированное развитие дошкольника в когнитивной (умение читать, писать, считать, анализировать текст, выполнять творческие задания и др.) и некогнитивной (социальной, эмоциональной, умение играть в сюжетно-ролевые игры, самостоятельность и др.) сфере. Если нагрузок не хватает, то останавливается психическое развитие, и чрезмерное напряжение и абсолютный комфорт приводят к остановке развития психики, самосознания, поэтому только сбалансированный подход позволит получить положительный результат. |
|
Date |
2018
|
|
Type |
Стаття
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24518/1/S_Kondratuk_PDDCPA.pdf
Кондратюк, Світлана Григоріївна (2018) Детермінанти психічного розвитку дитини дошкільного віку Wiadomości Lekarskie (6). с. 1207-1214. |
|