Запис Детальніше

Постнекласична методологія профорієнтаційної діяльності в умовах профільного навчання

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712233/
http://uej.undip.org.ua/products/2016/article.php
 
Title Постнекласична методологія профорієнтаційної діяльності в умовах профільного навчання
Postnonclassical methodology of the profession-oriented activity in profile education
 
Creator Кизенко, Василь Іванович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті порушено проблему використання у сфері профорієнтаційної діяльності класичної, некласичної і постнекласичної раціональності. Охарактеризовано особливості традиційних методологій – класичної і некласичної. Увагу зосереджено на постнекласич- ному методологічному підході до профорієнтації в умовах профільного навчання. Виявле- но основні колізії цілераціональності й ціннісної раціональності в аспекті підготовки уч- нівської молоді до професійного самовизначення. Обґрунтовано необхідність виховувати в старшокласників засобами постнекласичного методологічного підходу соціально-мо- ральні ідеали й цінності. Піднесено питання гуманізації профорієнтації, надання ваги за- гальнолюдським цінностям. Указано на зв’язок між постнекласичним мисленням та ви- хованням у старших учнів моральних принципів (гуманізм, патріотизм, інтернаціоналізм, оптимізм, самовідданість, альтруїзм) і моральних якостей (соціальна свідомість, ідейність, почуття нового, співчуття, чуйність, людяність, терпимість). Окреслено перспективу реа- лізації за постнекласичного підходу потенціалу провідних соціально-педагогічних функ- цій. Гіпотетично означено постнекласичні принципи профорієнтації – розумної підстави, людиномірності, морально-етичної поведінки, соціального ідеалу, соціальної настанови, об’єктивного співвідношення когнітивного й аксіологічного.
The article raised the problem of applying to classical, neoclassical and Postnonclassical rationality in vocational guidance. The features of traditional methodologies such as classical and non-classical are chracterized. A special attention was paid at the Postnonclassical methodological approach to career guidance in terms of the profession-oriented education. The basic conflict between the objective rationality and the values rationality in terms of training of students to professional self-determination was dis- covered. It is found that the social and moral damage is caused by the classical and the non- classical thinking of career counseling. The current trends in career guidance system of the profession-oriened education including targeting students on mastering purely professional values, the formation of these «technological» approach to the professional self are pre- sented. The necessity to educate seniors by means of the Postnonclassical methodological approach to the social and the moral ideals and values was found out. The ample opportunity of the modern approach in the case of formation of humanistic outlook of students was de- termined. The issue of humanization of career guidance, making human values important are raised. The relationship between thinking and Postnonclassical education of students in high moral principles (humanity, patriotism, internationalism, optimism, selflessness, altruism) and moral qualities (social consciousness, ideology, new feelings, compassion, sensitivity, humanity, tolerance) was defined. The social and educational contradictions such as the Postnonclassical prevention of the implementation of the idea of rationality to the practice of career guidance were dicovered. The prospects for the realization of potential of the leading social and educational functions of the Postnonclassical approach were found. Postnonclassical principles of career counseling, namely, the reasonable grounds of the human values, moral and ethical behavior, social ideals, social guidance, objective value of the cognitive and the axiological were hypothetically identified. The basic task of educators to establish career guidance was set on the basis of the Postnonclassical methodology.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712233/1/KVI-UPZh-2016.pdf
- Кизенко, Василь Іванович (2016) Postnonclassical methodology of the profession-oriented activity in profile education Український педагогічний журнал, 1. pp. 94-108. ISSN 2411-1317