Запис Детальніше

Інтегровані курси в освітньому процесі вищої школи: переваги і недоліки

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24592/
 
Title Інтегровані курси в освітньому процесі вищої школи: переваги і недоліки
Integrated courses in the educational process of higher education: advantages and disadvantages
Интегрированные курсы в образовательном процессе высшей школы: преимущества и недостатки
 
Creator Бєлєнька, Ганна Володимирівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті обгрунтовано доцільність упровадження інтегрованих курсів у систему вищої освіти, зокрема курсу «Основи природничо-математичних наук з методикою» в практику підготовки студентів спеціальності «Дошкільна освіта». Висвітлено підходи до побудови інтегрованого курсу - визначення йоіда мети, завдань, структури.Представлено систему загальних та фахових компетенцій, що можуть бути сформовані у студентів за результатами його вивчення.
The article deals with the problem of implementation integrated courses in Ukrainian system of higher education. The author emphasizes, that these kind of courses provoke the new challenging for today's educational system, which has developed and acquired fundamental forms in Soviet und post-Soviet society. Basing on the example of the integrated course "f undamentals of Natural and Mathematical Sciences with the methodology", which has been introduced in the practice of "Preschool education" specialty »Indents preparing, it is proved, that these types of courses promote the educational process improvement and help to overcome the teaching dwudvantages of some professional disciplines.
The approaches to the integrated courses construction such as the definition of the aim, tasks, structure are described in the article. The system of general and professional students’ competencies that can be formed in the results of studding is presented in the issue.
The author points out, that the integration of the content of education is more explored in elementary and secondary schools. As for higher education, only some aspects of the integrative approach to student learning are investigated. Integrated courses haven’t got massive sharing in the system of specialized disciplines, thus the feasibility of introducing them into higher education requires substantiation and experimental testing.
В статье обоснована целесообразность внедрения интегрированных курсов в систему высшего образования, в частности курса «Основы естественно-математических наук с методикой» в практику подготовки студентов специальности «Дошкольное образование». Освещены подходы к построению интегрированного курса - определение его целей, задач, структуры. Представлена система общих и профессиональных компетенций, которые могут быть сформированы у студентов по результатам его изучения.
 
Publisher Рівненський державний гуманітарний університет
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24592/1/H_Bielienka_IKOPVSHPR.pdf
Бєлєнька, Ганна Володимирівна (2018) Інтегровані курси в освітньому процесі вищої школи: переваги і недоліки Інноватика у вихованні (7). с. 17-27. ISSN 2411-4553