Методика роботи з ілюстративним матеріалом на урокак літературного читання
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/707254/
|
|
Title |
Методика роботи з ілюстративним матеріалом на урокак літературного читання
Методика работы с иллюстративным материалом на уроках литературного чтения Method of working with illustrative material in literary reading lessons |
|
Creator |
Савченко, Олександра Яківна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 82 Literature |
|
Description |
У наш стрімкий час різні види унаочнення інформації стають все більш важливим і невід'ємним засобом її засвоєння у різному віці. Особливого значення це набуває в умовах початкового навчання, зокрема в методиці предмета літературне читання. Ефективна реалізація ілюстративної функції навчання сприяє естетичному, загальнокультурному, мовленнєвому, соціальному розвитку дітей. Виняткову роль унаочнення тексту надавали видатні педагоги-гуманістиЯ.А.Коменський, К.Д.Ушинський, С.Ф.Русова, В.О.Сухомлинський, Л.В.Занков та ін. Зорове сприймання і зорова пам'ять активізують асоціативне та образне мислення, мовлення, стимулюють пізнавальний інтерес, тому сприймання і розуміння молодшими школярами тексту відбувається глибше і емоційніше, якщо читання й аналіз передбачають роботу з ілюстративним матеріалом.
В наше стремительное время различные виды наглядности информации становятся все более важным и неотъемлемым средством ее усвоения в разном возрасте. Особое значение это приобретает в условиях начального обучения, в частности в методике предмета литературное чтение. Эффективная реализация иллюстративной функции обучения способствует эстетическому, общекультурном, речевом, социальном развитии детей. Исключительную роль иллюстрации текста оказывали выдающиеся педагоги-гуманистиЯ.А.Коменський, К. Д. Ушинский, С.Ф.Русова, В. А. Сухомлинский, Л.В.Занков и др. Зрительное восприятие и зрительная память активизируют ассоциативное и образное мышление, речь, стимулируют познавательный интерес, так восприятия и понимания младшими школьниками текста происходит глубже и эмоциональнее, если чтение и анализ предусматривают работу с иллюстративным материалом. In our fast-paced time, different types of disclosure of information are becoming more and more important and an inalienable means of assimilating it at different ages. Of particular importance is the acquisition of it in conditions of elementary education, in particular in the methodology of the subject literary reading. Effective implementation of the illustrative teaching function contributes to the aesthetic, general cultural, speech, and social development of children. Exceptional role in the presentation of the text was provided by outstanding humanitarian educators. A.Komensky, K.D. Ushinsky, S.F.Rusov, V.O. Sukhomlynsky, L.V.Zankov and others. Visual perception and visual memory intensify associative and imaginative thinking, speech, stimulate cognitive interest, therefore, the perception and understanding of the text by younger students takes place more deeply and emotionally, if reading and analysis involves work with illustrative material. |
|
Publisher |
Початкова школа
|
|
Date |
2016
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/707254/1/jpg2pdf%20%284%29.pdf
- Савченко, Олександра Яківна (2016) Method of working with illustrative material in literary reading lessons Початкова школа, 12 (570). pp. 4-10. ISSN 0131-5358 |
|