Запис Детальніше

Дискусійні питання та підходи для виявлення інтелектуальної обдарованості учнів у зарубіжних країнах

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712316/
 
Title Дискусійні питання та підходи для виявлення інтелектуальної обдарованості учнів у зарубіжних країнах
Controversial Issues and Approaches to Identification of Intellectual Giftedness of Students in Foreign Practice
Дискуссионные вопросы и подходы к выявлению интеллектуальной одаренности в зарубежных странах
 
Creator Постова, К.Г.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті висвітлено актуальні проблеми в галузі обдарованості початку ХХІ ст., що пов’язані з виявленням і розвитком загальних і спеціальних здібностей молодого покоління. Визначено підходи до діагностики обдарованості дітей в освітніх системах країн Європи та Південно-Західної Азії з різним рівнем економічного розвитку. Окреслено головні етапи діагностики, критерії та методи відбору обдарованих учнів у Чеській Республіці, Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії та Республіці Туреччина. Визначено ключові компоненти виокремлення обдарованих і талановитих у цих країнах. Схарактеризовано підходи до підтримки обдарованих учнів в процесі їх навчання в освітніх закладах.
The article highlights some topical issues of the early 21st Century in the area of giftedness. These issues concern the identification and development of the general and special abilities of the younger generation. The author describes approaches to the diagnosis of children’s giftedness used in the educational systems of the countries of Europe and South West Asia with various levels of economic development. An interdisciplinary approach to the globalization challenges, taking into account the education and development of gifted and talented, allows accurately predicting the expression of creative abilities, solving ethical issues and preserving the cultural heritage in the process of mastering by young people of the skills needed in the 21st Сentury. One of the main goals of the modern educational system should be the methodic and systematic diagnosis of children of all ages with the aim of identifying and developing their potential abilities. At the present stage, there is a demand for the skilled staff able to make such decisions. The preparation of young people to life in a dynamic society involves a qualitative identification of the interests and abilities of children at an early age, which ensures their effective development. The article gives the examples of diagnostic techniques used in the Czech Republic, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, and the Republic of Turkey and highlights the key components, criteria and methods for the identification of gifted and talented in the abovementioned countries. It also outlines the ways to support gifted students in the process of their development.
В статье освещены некоторые актуальные проблемы в области одаренности начала XXI в.,связанные с выявлением и развитием общих и спе- циальных способностей молодого поколения. Рассмотрены подходы к диагностике одаренности детей в образовании некоторых стран мира. В статье приведены примеры диагностики, критерии и методы отбора одаренных учеников в Республике Чехия, Обьеденнном Королевстве Великобритании и Северной Ирландии, Республике Турция. Выделены ключевые компоненты идентификации одаренных и талантливых в вышеупомянутых странах. Очерчены подходы к поддержке одаренных учеников в процессе их образования.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712316/1/15.pdf
- Постова, К.Г. (orcid.org/0000-0001-9728-4756 <http://orcid.org/0000-0001-9728-4756>) (2018) Controversial Issues and Approaches to Identification of Intellectual Giftedness of Students in Foreign Practice Education and Development of Gifted personality, 2 (69). pp. 78-81. ISSN 2309 ‑3935