Запис Детальніше

Здійснення самоекспертизи освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти з метою поглиблення якості знань учнів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712317/
 
Title Здійснення самоекспертизи освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти з метою поглиблення якості знань учнів
Implementation of Self-Examination of Educational Activities in General Secondary Education Institutions in Order to Improve the Quality of Students’ Knowledge
Проведение самоэкспертизы образовательной деятельности среднего общеобразовательного учреждения с целью углубления качества знаний учащихся
 
Creator Федорова, Н.Ф.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті здійснено аналіз експертизи освітньої діяльності у закладах загальної середньої освіти з метою виявлення недоліків освітнього процесу. Подано експертні методики, які дають підстави підвищувати якість управлінської ланки освітнього закладу та професійну діяльність педагогічного колективу і вказують на їхню значущість. В умовах реформування українського суспільства, де докорінно змінюються політичні та соціально-економічні відносини, назріла необхідність удосконалити освіту і середню зокрема.
In this article, the author carries out an analysis of the examination of educational activities in general secondary education institutions to identify the shortcomings in educational process. In the conditions of reforming Ukrainian society with radical changes in political and socio-economic relations, a need to improve secondary education became acute and actual. Author makes the readers familiar with the expert methods that make the basis for improving the quality of educational institution management and professional activities of teaching staff and for indicating their significance. The author reveals that the objects of examination can be: 1) assessment of the quality of education of students (knowledge, skills and abilities); 2) technology of educational process; 3) evaluation of professional activity of the teacher (personal, professional qualities); 4) assessment of activity of the institution of general secondary education (activity of each structural unit, status of documentation, conduct and effectiveness of meetings, condition of material and technical base, conducting a graduation campaign, etc.); 5) assessment of quality of activities of the head of the institution of general secondary education (personal, professional business qualities); 6) examination of the educational textbook; 7) didactic research; 8) assessment of the person receiving education; 9) assessment of the teacher, tutor and other staff; 10) construction of professional education for those who receive education, etc.
В статье осуществлен анализ экспертного оценивания деятельности обучения учащихся с целью выявления недостатков в учебном процессе. Автор знакомит читателей с экспертными методиками, которые предоставляют возможность повышать управление образовательным процессом, а также качество профессиональной деятельности педагогического коллектива и указывают на их значимость.
В условиях реформирования украинского общества, где коренным образом меняются политические и социально-экономические отношения, назрела необходимость усовершенствовать среднее образование.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712317/1/18.pdf
- Федорова, Н.Ф. (orcid.org/0000-0003-4382-4686 <http://orcid.org/0000-0003-4382-4686>) (2018) Implementation of Self-Examination of Educational Activities in General Secondary Education Institutions in Order to Improve the Quality of Students’ Knowledge Education and Development of Gifted personality, 2 (69). pp. 93-102. ISSN 2309‑3935