Запис Детальніше

Науково-дослідницька діяльність учнів в умовах реалізації компетентнісного підходу до навчання математики

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/11276/
https://pedscience.sspu.sumy.ua/?page_id=1629
 
Title Науково-дослідницька діяльність учнів в умовах реалізації компетентнісного підходу до навчання математики
Organization of pupils’ research activity in the conditions of realization of the competence approach to teaching mathematics
Научно-исследовательская деятельность учащихся в условиях реализации компетентносного подхода к обучению математике
 
Creator Васильєва, Д.В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
51 Mathematics
 
Description У статті розкривається організація дослідницької діяльності учнів. Дослідницька робота з математики розглядається як творча інтелектуальна діяльність учнів. Показано як на уроках математики за допомогою науково-дослідницької роботи спонукати індивіда до активної самостійної діяльності, творчості та креативності. Описуються лабораторні роботи, які можуть бути проведені учнями самостійно вдома без будь-якого спеціального обладнання. Це робота «Нераціональне використання проточної води під час чищення зубів» для міських учнів та «Джерела забруднення атмосферного повітря та шляхи його відновлення» для учнів, що живуть в селах.
The article deals with the organization of research activities in the school. Research work at teaching mathematics is examined as creative intellectual activity of pupils. Skills of research activity is a necessary condition of the modern successful man existence and can be developed on the mathematics lessons. Pupils’ research work is the special type of educational activity, during which on the basis of theoretical and practical knowledges, abilities and skills, pupils work out the theoretical or applied scientific problems of different degree of complication and difficulty. Main idea of the article - to rotin how to induce an individual to active independent activity and creation on the mathematics lessons by research work.
Pupils must get not only knowledges and abilities but also to accumulate experience in the process of studying mathematics. The leadthrough of laboratory works on the mathematics lessons demonstrates the applied aspect of mathematics, fastens intersubject copulas, promotes cognitive interest of mathematics, level of pupils’ independent and research activity, improvement of pupils’ mathematical preparation quality which provides the competence approach of mathematics teaching.
It is useful to conduct laboratory works on the mathematics lessons, for example in 6 form studying of themes «Circle and circle», «Mean arithmetic», «Middle value of size».
Leadthrough of laboratory works at home is also useful, as such the type of work is shown by the applied application of mathematics and aсtualize knowledge and pupils’ abilities, obtained above. To organizing the laboratory home-work is possible at senior pupils’ school studying of statistics.
Implementation of laboratory work, requires pupils’ ability to conduct the various measurings, determine unknown quantity from formulas, and also to evaluate the mean value of quantities and errors. Statistical treatment of measuring results is an extraordinarily useful and interesting task for senior pupils. The pupils’ laboratory works are described, which can be conducted pupils independently at home without any special equipment. It’s "Irrational use of running water while brushing your teeth" for citizen pupils and "Sources of contamination of atmospheric air and ways of his renewal" for village pupils.
В статье раскрывается организация исследовательской деятельности учащихся. Исследовательская работа по математике рассматривается как творческая интеллектуальная деятельность учащихся. Показано как на уроках математики с помощью научно-исследовательской работы побудить индивида к активной самостоятельной деятельности, творчества и креативности. Описываются лабораторные работы, которые могут быть проведены учащимися самостоятельно дома без какого-либо специального оборудования. Это работа «Нерациональное использование проточной воды во время чистки зубов» для городских учеников и «Источники загрязнения атмосферного воздуха и пути его восстановления» для учащихся, живущих в деревнях.
 
Publisher СумДПУ
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/11276/1/%D0%A1%D1%83%D0%BC%D0%B8.pdf
- Васильєва, Д.В. (2016) Organization of pupils’ research activity in the conditions of realization of the competence approach to teaching mathematics Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології, 2 (56). pp. 35-47.