Застосування засад педагогічної антропології у вивченні образів-персонажів художніх творів зарубіжної літератури
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24741/
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/issue/view/23 0000-0002-5698-557X |
|
Title |
Застосування засад педагогічної антропології у вивченні образів-персонажів художніх творів зарубіжної літератури
Использование основ педагогической антропологи при изучении образов-персонажей художественных произведений зарубежной литературы Using the foundations of the pedagogic anthropology in the study of foreigh literary characters |
|
Creator |
Удовиченко, Лариса Миколаївна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
Робота присвячена застосуванню засад педагогічної антропології у вивченні образів-персонажів художніх творів зарубіжної літератури. Курс зарубіжної літератури і вивчення образів-персонажів є природною цариною для застосування засад педагогічної антропології в середній школі, оскільки саме герої творів стають для читачів взірцями у формуванні особистісних рис та життєвої позиції, вони є тією призмою, через яку сприймаються і оцінюються життєві вартості та вибудовується власна картина світу. Антропологічний компонент гуманізує навчання, забезпечує антропологічно орієнтовану інтерпретацію його змісту та підвищує ефективність прикладних методик. У статті обґрунтовано потребу врахування особливостей учнівської психіки у виборі прийомів і форм вивчення образів-персонажів. Зроблено висновок про те, що антропологічний підхід посилює вплив образів-персонажів на розвиток духовного світу учнів-читачів, сприяє поширенню і дотриманню учнями культурних норм, цінностей і знань Работа посвящена использованию основ педагогической антропологии при изучении образов-персонажей художественных произведений зарубежной литературы. Школьный курс зарубежной литературы и изучение образов-персонажей представляют собой естественную область для использования основ педагогической антропологии, поскольку именно герои произведений становятся для читателей образцами для формирования личностных черт и жизненной позиции, они иллюстрируют жизненные ценности и влияют на формирование личностной картины мира. Антропологический компонент наполняет образование гуманистическим смыслом, углубляет интерпретацию его содержания и повышает эффективность прикладных методик. В статье обосновывается необходимость учета особенностей психики учащихся при выборе приемов и форм изучения образов-персонажей. Сделан вывод о влиянии антропологического подхода на силу воздействия образов-персонажей на учащихся-читателей, на качество усвоения культурных норм, ценностей и знаний This work is dedicated to the application of the foundations of pedagogic anthropology in the study of foreign literary characters. Foreign literature as a subject and the study of literature characters is a natural environment for the application of pedagogic anthropology in the middle school, as for the readers literary heroes become role models in the development of their personality and worldview, they are the prism through which life values are perceived and evaluated and personal worldview is developed. Anthropologic component humanizes the process of learning, ensures anthropologically oriented interpretation of its contents and makes applied methodology more efficient. Here we argue for the necessity of taking into consideration distinctive features of individual pupil’s psyche in the choice of educational methodology in the study of literary characters, in particular its socio-historic nature, goal setting and prediction, abstraction, activity, creative character, self-control, articulation of ideas and results and reflection. Methods and forms of work have to motivate pupils to independently determine their readiness to work, estimate personal development, note changes in personal view and convictions, set desired trajectory for further development. The content of educational material must ensure the formation of basic cultural values in pupils and nurture a person capable of knowingly live a life in harmony of “science, art and morals”. In these conditions literary education becomes an important factor of spiritual development of pupil readers, an important part of their consciousness and activity, facilitate spreading and following of cultural norms, values and knowledge, which are represented in literary works and their characters |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2018-09
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24741/1/L_Udovychenko_OD_3-4%2822-23%29_IF.doc
Удовиченко, Лариса Миколаївна (2018) Застосування засад педагогічної антропології у вивченні образів-персонажів художніх творів зарубіжної літератури Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання (3-4). с. 139-150. ISSN 2312-5829 |
|