Досвід використання диференціації навчання у загальній середній школі США як джерело модернізації шкільної освіти в Україні
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/708717/
|
|
Title |
Досвід використання диференціації навчання у загальній середній школі США як джерело модернізації шкільної освіти в Україні
The USA secondary school experience using differentiated instruction as a source of modernization of school education in Ukraine Опыт использования дифференциации обучения в общей средней школе США как источник модернизации школьного образования в Украине |
|
Creator |
Шпарик, Оксана Михайлівна
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті з’ясовуються особливості тлумачення терміну диференційоване навчання українськими та американськими вченими. Теоретично обґрунтовано, що диференціація навчання сприяє зростанню активності учнів у їхній навчальній діяльності, максимально задовольняє навчальні потреби кожного окремого учня та забезпечує його індивідуальний розвиток і особистісний успіх. Сформульовано принципові положення організації диференційованого навчання в основній школі українськими та американськими вченими. Окреслено основні стратегії американських освітян для успішного практичного застосування диференціації у навчальному процесі.
The peculiarities of interpretation of the term “differentiated instruction” by Ukrainian and American scientists are analyzed in the article. The American educators define differentiation as a teacher's reacting responsively to a learner's needs. The goal of a differentiated classroom is maximum student growth and individual success. Differentiation according to learning style (individual or collaborative), preferred learning medium (visual, kinesthetic, or aural), and ability (multiple resources to address multiple levels of academic readiness) is possible when integrating ID strategies at varying grade levels into the instructional setting. Therefore this paper highlights findings from recent American research regarding the knowledge that Ukrainian teachers need in order to effectively integrate technology into instruction. The highlighted strategies include: stations (different spots in the classroom where students work on different tasks at the same time); agendas (personalized lists of tasks that students must complete in a specified amount of time); orbital studies are (independent investigations, usually from three to six weeks in length, which revolve around some aspect of the curriculum); complex instruction (a strategy designed to help teachers address the needs of culturally, linguistically and academically diverse students) and others instructional strategies that support differentiation. This paper also highlights the basic principles of the organization of differentiated instruction both in American and Ukrainian secondary school. В статье анализируются особенности трактования термина дифференцированное обучение украинскими и американскими учеными. Также теоретически обосновано, что дифференциация обучения способствует росту активности учащихся в их учебной деятельности, максимально удовлетворяет учебные потребности каждого отдельного ученика и обеспечивает его индивидуальное развитие и личностный успех. Сформулированы принципиальные положения организации дифференцированного обучения в основной школе украинскими и американскими учеными. Определены основные стратегии американских педагогов для успешного практического применения дифференциации в учебном процессе. |
|
Publisher |
Педагогічна преса
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/708717/1/%D0%9F%D1%96%D0%9F%20%E2%84%963%2C%202017_%D0%94%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D0%B4%20%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B4%D0%B8%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%83%20%D0%B7%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96%20%D0%A1%D0%A8%D0%90%20%D1%8F%D0%BA%20%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BB%D0%BE%20%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%20%D0%B2%20%D0%A3.pdf
- Шпарик, Оксана Михайлівна (orcid.org/0000-0001-7507-4950 <http://orcid.org/0000-0001-7507-4950>) (2017) The USA secondary school experience using differentiated instruction as a source of modernization of school education in Ukraine Педагогіка і психологія, 3 (96). pp. 24-31. ISSN 2304-0629 |
|