Запис Детальніше

Рефлексивно-проектувальне навчання як засіб оптимізації становлення особистості майбутнього фахівця

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24752/
 
Title Рефлексивно-проектувальне навчання як засіб оптимізації становлення особистості майбутнього фахівця
Reflexive and projective education as a means for optimization of future specialist’ personal becoming
Рефлексивно-проектировочное обучение как средство оптимизации становления личности будущего специалиста
 
Creator Столярчук, Олеся Анатоліївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У роботі розкрито специфіку рефлексивно-проектувального навчання як педагогічної технології, спрямованої на оптимізацію становлення особистості майбутнього фахівця в умовах його професійної підготовки. Представлено методологічне обгрунтування, базисні умови і вектори реалізації рефлексивно-проектувального навчання студентів. Охарактеризовані ключові результати реалізації рефлексивно-проектувального навчання як прогресивні особистісні надбання майбутніх фахівців.
В работе раскрыта специфика рефлексивно-проектировочного обучения как педагогической технологии, направленной на оптимизацию становления личности будущего специалиста в условиях его профессиональной подготовки. Представлено методологическое обоснование, базисные условия и векторы реализации рефлексивно-проектировочного обучения студентов. Охарактеризованы ключевые результаты реализации рефлексивно-проектировочного обучения как прогрессивные личностные образования будущих специалистов.
Specificity of reflexive and projective education was presented in the article. Reflexive and projective education is a pedagogical technology for optimizing of the future specialist’ personal becoming in the conditions of his professional training. The methodological justification, basic conditions and vectors for the realization of student’ reflexive and projective education were disclosed in the article.
Results of the research of the dynamic of students’ professional becoming are indicate necessitate of optimization of psychological and pedagogical support of their professional studying. Reflective and projective education is an educational technology of an optimizing the personal and professional becoming. This technology provides the students’ readiness and ability to systematical analyze their personal and professional becoming. Reflexive and projective technology forms the students’ ability to build, implement and corrects the project of its professional self-realization also. This educational technology is based on two mental processes of future specialist. These processes are reflection and projection as future specialists’ active features.
Approbation of reflexive and projective technology was occurred during the teaching of psychological disciplines. Individualization, professionalization and universalization were the vectors of the realization of reflective and projective education.
The future specialist’ progressive personal traits as key results of the implementation of reflexive and projective education were characterized. The rise of indicators of a self-actualization need, reflexivity, responsibility and flexibility was recorded in future specialists. It was found that realization of reflexive and projective educational technology was provided these favorable changes.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24752/1/O_Stoliarchuk_OROO_IL.pdf
Столярчук, Олеся Анатоліївна (2018) Рефлексивно-проектувальне навчання як засіб оптимізації становлення особистості майбутнього фахівця Освіта та розвиток обдарованої особистості (3 (70)). с. 21-26. ISSN 2309-3935