Теоретичні основи вивчення інтелектуальної обдарованості
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712490/
|
|
Title |
Теоретичні основи вивчення інтелектуальної обдарованості
Theoretical Approaches to Study of Intellectual Giftedness Теоретические основы изучения интеллектуальной одаренности |
|
Creator |
Мельник, Марина Юріївна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
У статті здійснено аналіз теоретичних підходів до вивчення інтелектуальної обдарованості, описано її структуру, типи інтелектуально обдарованих людей. Розглянуто еволюцію поглядів на проблему діагностики інтелектуальної обдарованості: ототожнення обдарованості з високим рівнем інтелекту; розуміння обдарованості як поєднання інтелекту та креативності; трактування обдарованості як поєднання інтелекту, креативності та особистісних особливостей; розуміння обдарованості як зовнішньо проявлених успіхів; урахування мікро- та макросередовища розвитку. Описано головні підходи до ідентифікації інтелектуально обдарованої особистості. Розглянуто когнітивні та особистісні особливості інтелектуально обдарованих учнів, що вирізняють їх з-поміж учнівського загалу. Акцентовано на важливості використання альтернативних процедур виявлення обдарованих дітей.
The article analyzes theoretical approaches to the study of intellectual giftedness, describes its structure, types of intellectually gifted people. The evolution of views on the problem of intellectual giftedness diagnostics have been considered: making the connection between giftedness and high level of intelligence; interpretation of giftedness as a combination of intelligence, creativity and personality traits; understanding the giftedness as externally manifested success; taking into consideration the micro- and macro environment of development. The article describes basic approaches of the identification of intellectually gifted personality. It emphasizes on the diversity of manifestations of giftedness in general and intellectual giftedness in particular. The cognitive and personality features of intellectually gifted students, which distinguish them from the student's community, have been considered in the article. The emphasis is placed on the importance of using alternative procedures for the identification of gifted children. In particular, the change from the study of specific psychological qualities, properties, states, etc. to the study of personality in general, endowed with a unique inner world, capable of self-development and self-realization. It is important to shift the emphasis on the psychological and pedagogical support in general and diagnostic activities in particular. This ensures the focus on the study of specific psychological qualities, properties, states for the evaluation of integral personality, endowed with a unique inner world and also capable of self-development and self-realization. В статье осуществлен анализ теоретических подходов к изучению интеллектуальной одаренности. Описаны ее структура, типы интеллектуально одаренных людей. Рассмотрена эволюция взглядов на проблему диагностики интеллектуальной одаренности: отождествление одаренности с высоким уровнем интеллекта; понимание одаренности как сочетания интеллекта и креативности; трактовка одаренности как сочетание интеллекта, креативности и личностных особенностей; понимание одаренности как внешне проявленных успехов; учет микро- и макросреды развития. Описаны основные подходы к идентификации интеллектуально одаренной личности. Рассмотрены когнитивные и личностные особенности интеллектуально одаренных учащихся. Акцентировано внимание на важности использования альтернативных процедур выявления одаренных детей. |
|
Publisher |
Інститут обдарованої дитини НАПН України
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712490/1/08.pdf
- Мельник, Марина Юріївна (orcid.org/0000-0001-6581-5129 <http://orcid.org/0000-0001-6581-5129>) (2018) Theoretical Approaches to Study of Intellectual Giftedness Education and Development of Gifted personality, 3 (70). pp. 33-39. ISSN 2309 ‑3935 |
|