Запис Детальніше

Система текстових вправ і завдань для формування граматичної компетентності майбутніх учителів-словесників

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24844/
http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/2018/N1-2(37-38)/htomus.PDF
 
Title Система текстових вправ і завдань
для формування граматичної компетентності
майбутніх учителів-словесників
Система текстовых упражнений и заданий для формирования
грамматической компетентности будущих учителей словесности
The system of text exercises and tasks for the forming the grammatical competence of future language teachers
 
Creator Горохова, Тетяна Олександрівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті висвітлено систему вправ і завдань для формування граматичної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури. Автор доходить висновку, що сучасна методика намагається здійснити парадигмальний синтез лінгводидактичного інструментарію, привести його у
відповідність до потреб освітнього простору, що потребує оптимізації діяльності викладача вишу, виваженого підходу до вибору і застосування методів навчання. Акцентовано, що метод вправ є оптимальним практичним способом навчання граматики, що передбачає повторюване виконання дій для
закріплення теоретичних знань та формування мовних (граматичних) та мовленнєвих умінь і навичок. На основі вивчення наукових праць українських лінгводидактів автор доходить висновку, що формування граматичної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури буде ефективним за умови впровадження в освітній процес системи вправ на засадах текстоцентричного підходу. Визначено, що система вправ і завдань має спиратися на формування основних компонентів граматичної компетентності (знаннєвого, діяльнісного та особистісного), відповідно до чого наголошено на
значущості когнітивних вправ (перспективно-пізнавальних, аналітикосинтетичних, дослідницьких), конструктивних вправ (відтворення, перетворення мовного й мовленнєвого матеріалу, побудова за зразком, схемою, алгоритмом, планом, доповнення, поширення, відновлення, перебудова, редагуванняі текстів); комунікативно-творчих вправ (дискутивні, ситуативні, професійно зорієнтовані), які забезпечують вивчення граматичних форм відповідно до потреб реальної комунікації майбутніх учителів української мови і літератури, а також стимулюють до самостійності текстотвірної діяльності.
В статье представлена система упражнений и заданий для формирования грамматической компетентности будущих учителей украинского языка и литературы. Автор приходит к выводу, что современная методика пытается осуществить парадигмальный синтез лингводидактического инструментария, привести его в соответствие к потребностям образовательного пространства,
что требует оптимизации деятельности преподавателя вуза, взвешенного подхода к выбору и применению методов обучения. Акцентировано, что метод упражнений является оптимальным практическим способом обучения грамматики, предусматривает повторяющееся выполнение действий для закрепления теоретических знаний и формирования языковых (грамматических) и речевых умений и навыков. На основе изучения научных трудов украинских лингводидактов автор приходит к выводу, что формирование грамматической компетентности будущих учителей украинского языка и литературы будет эффективным при условии внедрения в образовательный процесс системы упражнений на основе текстоцентрического подхода. Определено, что система упражнений и заданий должна опираться на формирование основных компонентов грамматической компетентности, в соответствии с чем отмечена значимость когнитивных упражнений (перспективно-познавательных, аналитико-синтетических, исследовательских),конструктивных упражнений (воспроизведение, преобразование речевого материала, построение по образцу, схеме, алгоритму, плану, дополнения, распространения, восстановление, перестройка, редактирование текстов), коммуникативно-творческих упражнений (дискуссионные, ситуативные, профессионально ориентированные), которые обеспечивают изучение грамматических форм в соответствии с потребностями реальной коммуникации будущих учителей украинского языка и литературы, а также стимулируют к самостоятельности текстотворческой деятельности.
The article describes the system of exercises and tasks for the forming of the grammatical competence of future Ukrainian language and literature teachers. The author concludes that the modern method is trying to implement a paradigmatic synthesis of linguodidactic instruments in order to bring it in line with the needs of the educational space, which requires optimization of the teacher's work, a balanced approach to the choice and application of teaching methods. It is emphasized that the method of exercises is the optimal practical way of teaching grammar, which involves repeated actions to consolidate the theoretical knowledge and the forming of
verbal (grammatical) and speech skills and abilities. On the basis of the study of scientific works of Ukrainian linguistic editions, the author comes to the conclusion
that the formation of grammatical competence of future teachers of the Ukrainian language and literature will be effective provided if the system of exercises is
implemented in the educational process based on the text-based approach. It has been
determined that the system of exercises and tasks should be based on the formation of the main grammatical competence components (knowledge, activity and personality), according to which the significance of cognitive exercises (perspective-cognitive, analytical-synthetic, research), constructive exercises (reproduction, transformation of speech material, construction on a model, scheme, algorithm, plan, supplement, distribution, restoration, rebuilding, editing); communicative and creative exercises
(discustive, situational, professional), which ensure the study of grammatical forms in accordance with the needs of real communication of future Ukrainian language and
literature teachers as well as stimulate the text-making activity.
 
Publisher Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24844/1/T_Horokhova_NVD_1_2_IF.PDF
Горохова, Тетяна Олександрівна (2018) Система текстових вправ і завдань для формування граматичної компетентності майбутніх учителів-словесників Електронне наукове фахове видання Науковий вісник Донбасу (1-2). ISSN 2310-2187