Запис Детальніше

Основні аспекти створення компетентнісно орієнтованого підручника економіки

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712559/
http://ipvid.org.ua/products/2018_1/article.php
 
Title Основні аспекти створення компетентнісно орієнтованого підручника економіки
Main aspects of creation of competentce-oriented economics textbook
 
Creator Надтока, Віктор Олександрович
Надтока, О. Ф.
 
Subject 33 Economics. Economic science
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто актуальні питання, що стосуються проблематики розвитку методики навчання економіки й географії та підручникотворення у цьому освітньому полі. Експериментальний досвід використання навчальної діяльності в розрізі цих предметів свідчить, що їх упровадження веде до успіху тоді, коли вчитель усвідомлює, що саме учень, а не він, має бути центральною фігурою в навчанні, і основним є системно-діяльнісний підхід до навчання, а не запам’ятовування та відтворення певних умінь та навичок. У цій публікації приділено увагу питанню перспективності навчання економіки та економіко-географічних курсів на компетентнісній основі у гімназії та ліцеї. На цьому тлі запропоновано підходи, що дозволяють готувати учня (ученицю) закладів загальної середньої освіти до майбутньої професійної діяльності. Основні положення статті ретрансльовано крізь призму створення компетентнісно зорієнтованого підручника економіки для профільного навчання в ліцеї. У статті констатується, що навчання економіки, завдяки її комплексності та метапредметним особливостям, готує здобувачів освітніх послуг до майбутнього життя та професійної діяльності.
The article deals with the topical issues related to the development of the methodology of economics and geography teaching and textbooks in this field of education. The experimental experience of using educational activities in the context of these subjects shows that their implementation succeeds when the teacher realizes that the student, not a teacher, should be a central figure in education, and the main approach to learning is the system-activity approach, not the memorizing and reproducing certain skills and abilities. This publication touches upon the prospects of economics education and economics and geography courses on a competence basis in the gymnasium and lyceum. Against this background, approaches are proposed that allow a pupil of a general secondary education to prepare for future professional activities. The main theses of the article are transmitted through the prism of creating a competenceoriented economics textbook for profile education in lyceum. The article states that economics, due to its complexity and meta-specific features, trains applicants of education for future life and professional activities. A high-quality school economics textbook is based on the principles of child-centrism, when the following notions are important: • structuring and selection of educational information; • relevance and connection with the present; • taking into account modern scientific knowledge; • reflection of the system of science and culture in the content of education; • humanization and system-activity approach;
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712559/1/4bca8522c60c81226786c5a8a7f66179.pdf
- Надтока, Віктор Олександрович and Надтока, О. Ф. (2018) Main aspects of creation of competentce-oriented economics textbook Проблеми сучасного підручника (20). pp. 250-260. ISSN 978-966-544-404-5