Запис Детальніше

Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивниму середовищі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712696/
 
Title Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивниму середовищі
Дети с особыми образовательными потребностями в инклюзивной среде
Сhildren with special educational needs in the inclusive environment
 
Creator Данілавічютє, Е.А.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
81 Linguistics and languages
 
Description Представлено сучасні уявлення про біо-психо-соціальну модель розвитку організму дитини, розкрито структуру і динамічний зміст онтогенезу, представлено його етапи відповідно до появи і специфіки прояву певних вікових особливостей, фактори, що їх визначають, а також розкрито визначальну роль індивідуальної траєкторії розвитку для аргументації необхідності створення гнучкого освітнього середовища. На основі розкриття сутності понять «шкільна неуспішність», «дизонтогенез», аналізу причин їх виникнення, міжнародного досвіду становлення інклюзивної освіти розкрито поняття «діти з особливими освітніми потребами», визначено «класифікаційні ознаки» особливих освітніх потреб з точки зору пріоритетності освітнього критерію, а також окреслено категорії дітей з особливими освітніми потребами, навчання яких може відбуватися в умовах інклюзії.
Представлены современные представления о био-психо-социальной модели развития организма ребенка, раскрыта структура и динамическое содержание онтогенеза, представлены его этапы в связи с появлением и спецификой проявления определенных возрастных особенностей, факторы, которые их определяют, а также раскрыта определяющая роль индивидуальной траектории развития для аргументации необходимости создания гибкой образовательной среды. На основе раскрытия сущности понятий «школьная неуспеваемость», «дизонтогенез», анализа причин их возникновения, международного опыта становления инклюзивного образования раскрыто понятие «дети с особыми образовательными потребностями», определены «классификационные признаки» особых образовательных потребностей с точки зрения образовательного критерия, а также выделены категории детей с особыми образовательными потребностями, обучение которых может осуществляться в условиях инклюзии.
A contemporary view of the bio-psycho-social model of child’s organism development has been represented in this article. The structure and the dynamic content of the ontogenesis (establishment: transition from one particular state to another; formation and improvement; transformation as self-evolution), its stages in relation to appearance and specificity of manifestation of age peculiarities, facts that determine them and the defining role of an individual trajectory of the development for the necessity argumentation of a flexible educational environment creation have been revealed in the article. There has been represented the “children with special educational needs” concept on the ground of essence of the concepts “academic failure”, “dysontogenesis”, the analysis of their reasons appearance, the international experience of the inclusive education establishment, as well. “Classification features” of special educational needs have been determined in the context of the educational criteria: psychophysical peculiarities, learning activity acquirement peculiarities, peculiar properties of the contact establishment with social environment and developmental peculiarities that are caused by social environment influence. The categories of children, that are able to study in inclusive conditions, have been separated.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712696/2/%D0%94%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%96%D1%87%D1%8E%D1%82%D1%94_2018_%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B0%20%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0.pdf
- Данілавічютє, Е.А. (orcid.org/0000-0003-3911-7612 <http://orcid.org/0000-0003-3911-7612>) (2018) Сhildren with special educational needs in the inclusive environment Особлива дитина: навчання і виховання, 3 (87). pp. 7-19. ISSN 2312-2781