Запис Детальніше

Особливості організації корекційної роботи вчителя-логопеда з розвитку фонематичних процесів у дітей молодшого шкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712702/
 
Title Особливості організації корекційної роботи вчителя-логопеда з розвитку фонематичних процесів у дітей молодшого шкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення
Modern approach to the problem of organization of correction and development of phonemic hearing primary school pupils with severe speech disabilities
 
Creator Ільяна, Валентина Михайлівна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
81 Linguistics and languages
 
Description Представлено погляди до проблеми організації корекційної роботи вчителя-логопеда з розвитку фонематичних процесів у дітей молодшого шкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення. Наведено принцип поетапної роботи та особливості добору завдань з урахуванням послідовності визначених етапів становлення фонематичних процесів, відповідно до психолінгвістичної періодизації розвитку мовлення.
У статті представлено зміст методики та наведено приклади завдань. Закцентовано увагу на вагомості ознайомлення дітей з диференційними ознаками схожих за акустико-артикуляційними ознаками фонем, розвитку фонематичного аналізу у зовнішньому та внутрішньому планах, відпрацюванні звуко-буквеного аналізу і синтезу, мовленнєвого аналізу і синтезу та закріпленні отриманих навичок під час виконання різноманітних за складністю завдань. У статті підкреслено думку про те, що такий підхід дасть можливість грамотно організувати роботу з корекції та розвитку фонематичного слуху молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення.
The рresents a modern approach to the problem of organization of correction and development of phonemic hearing primary school pupils with severe speech disabilities. The article presents the way of construction of correctional work. The article considers the way of building a correctional work. Considered psycholinguistic periodization speech development. It appears here as a starting circuit for competent construction of correctional work. In accordance with this article presents a methodology for the phased development of phonemic and correction processes. Are examples of different tasks in terms of complexity (simple to complex). Describes the features of the use of these tasks. It is paid attention to the significance of learning of differentiated sounds characteristics which are acoustically and articulatory similar to each other, to phonemic analysis development in the introspective and exoteric way, to the sound-letter analysis and synthesis forming, to the speech analysis and synthesis redundancy in the complexity-different tasks. The following material can be used by speech therapist as a base. This makes it possible to use a differentiated approach during the remedial work to address violations of phonemic aspects of speech in primary school pupils with severe speech disabilities.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712702/1/DLog_2015_2_8.pdf
- Ільяна, Валентина Михайлівна (orcid.org/0000-0001-5208-8399 <http://orcid.org/0000-0001-5208-8399>) (2015) Modern approach to the problem of organization of correction and development of phonemic hearing primary school pupils with severe speech disabilities Особлива дитина: навчання і виховання, 2 (74). pp. 45-52. ISSN 2312-2781