Запис Детальніше

Інтегративна функція мистецтва у формуванні творчої особистості дитини

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24939/
 
Title Інтегративна функція мистецтва у формуванні творчої особистості дитини
An integrative function of Art in the formation of child's creative personality
Интегративная функция искусства в формировании творческой личности ребенка
 
Creator Половіна, Олена Анатоліївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті наведено практичні рекомендації щодо використання інтегративного потенціалу мистецтва в розвитку дітей 5-7-ми років: представлено технологію роботи, що ґрунтується на методі креативної структурованої імпровізації, спрямованому на розвиток уміння бачити і розуміти прекрасне в природі і довкіллі через емоційне сприймання; осмислення дитиною комунікативної функції мистецтва на основі використання музики, літератури, гри, пізнавальних завдань тощо; активізації інтересу до різного роду спілкування. Виокремлено педагогічні умови використання інтегративної функції мистецтва в закладах дошкільної освіти.
The issue of using art as a universal educational means for influencing the development of a child of 5-7 years has been actualized. The analysis of scientific researches of E. Belkina, V. Yezikeeva, N. Zubareva, L. Panteleeva, G. Sokhurukova, E. Florina, R. Chumichova and the traditional scientific approaches to familiarization children with art have been presented. The contradiction between traditional and nontraditional approaches to children’s art has been revealed. F. Barb-Gall’s model of children’s communication with art, which provide dialogue and indirect role of adults, has been analyzed. Based on the analysis of modern studies (K. Demchyk, O. Dronova, T. Zhitnik, V. Rahozina, O. Saprykina, N. Folomeeva, T. Fasolko, L. Shulha, etc.), the role of an adult has been defined as a leader of a child into the world of art.
The author’s opinion how to use art as an integrator for development of child’s personality, implemented through the method of structured creative improvisation has been proposed. This method is aimed at developing the ability to see and understand the beauty of nature and the environment through emotional perception. Moreover, comprehension by the child of the communicative function of art involves music, literature, games, cognitive tasks, etc., as well as activation of interest in various kinds of communication. The author determines the work with the core of an image as the most optimal method for working with children, which is not regulated by certain rules, and it involves centering on the source of the image.
The pedagogical conditions of optimization of the usage of the integrative function of art in kindergarten aimed at the special pedagogical stimulation of the child’s internal forces have been determined.
В статье приведены практические рекомендации по использованию интегрированного потенциала искусства в развитии детей дошкольного возраста; представлена технология работы, которая основывается на методе креативной структурированной импровизации, направленном на развитие умения видеть и понимать прекрасное в природе и окружающей среде через эмоциональное восприятие; осмысление ребенком коммуникативной функции искусства на основе использования музыки, литературы, игры, познавательных задач и тому подобное; активизация интереса к различного рода общению. Выделены педагогические условия использования интегративной функции искусства в учреждениях дошкольного образования.
 
Publisher Колективне підприємство видавництво "Педагогічна думка" Інституту педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Стаття
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24939/1/O_Polovina_%20IFMFTOD.pdf
Половіна, Олена Анатоліївна (2018) Інтегративна функція мистецтва у формуванні творчої особистості дитини Мистецтво та освіта. с. 22-26. ISSN 2308-8885