Запис Детальніше

Диференціації змісту навчання у старшій школі як ефективна умова реалізації особистісно зорієнтованої парадигми освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710945/
 
Title Диференціації змісту навчання у старшій школі як ефективна умова реалізації особистісно зорієнтованої парадигми освіти
Differentiation of the content of education in high school as an effective condition for the implementation of a personality-oriented educational paradigm
Дифференциации содержания обучения в старшей школе как эффективная условие реализации личностно ориентированной парадигмы образования
 
Creator Загородня, Алла Анатоліївна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розкрито сутність понять “диференціація”, “диференціація змісту навчання”. Розкрито мету та основні завдання диференціації змісту освіти учнівської молоді. Виокремлено та охарактеризовано форми організації диференціації змісту навчання у старшій школі.
The study reveals the essence of the concepts of “differentiation”, “differentiation of the content of
education”. On the basis of scientific and pedagogical works devoted to the problem of differentiation of the content of education in senior school. The purpose and main tasks of educational content of education differentiation for senior pupils is disclosed. The specifics of the process of differentiating the content of education in senior school are determined. The importance of differentiation of the content of education in senior school within modern senior school education is revealed. The list of normative documents regulating the reforms of education in Ukraine is presented. The differentiation of the content of education at the macro, meso and micro levels is characterized. Such forms of organization of differentiation of the content of education in senior school are distinguished and characterized as: internal differentiation, external differentiation, semi-open differentiation, hidden differentiation. A list of elective courses aimed at deepening and expanding knowledge on subjects is given. Distinctions between elective and selective courses are analyzed. The description of types of differentiation of the content of education by the objectives of training, content, methods and technologies, tempo (time) of training, individual psychological characteristics (level of health, personally-psychological types, level of cognitive development, interests, age) and level of the organization of senior pupils are given. Types of differentiation of the content of education are determined. Typical structure of the lesson in senior grades of secondary school is presented.
В статье раскрыта сущность понятий "дифференциация", "дифференциация содержания обучения". Раскрыты цели и основные задачи дифференциации содержания образования учащейся молодежи. выделены и охарактеризованы формы организации дифференциации содержания обучения в старшей школе.
 
Publisher Кам’янець-Подільський Національний університет імені Івана Огієнка
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710945/1/%D0%A7%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B0%201%20%D0%9A%D0%B0%D0%BC.-%D0%9F%D0%BE%D0%B4.%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%8C18.-59-65.pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (2018) Differentiation of the content of education in high school as an effective condition for the implementation of a personality-oriented educational paradigm Pedagogical education: theory and practice, 1 (2) (25). pp. 59-65. ISSN 2309-9763