Вплив компетентнісного та особистісно-зорієнтованого підходів на конструювання підручника з економіки профільного рівня навчання
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/712681/
|
|
Title |
Вплив компетентнісного та особистісно-зорієнтованого підходів на конструювання підручника з економіки профільного рівня навчання
The influence of competence and personality-oriented approaches to constructing a textbook on the economy of the profile level of education |
|
Creator |
Надтока, Віктор Олександрович
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
|
|
Description |
В статті розглянуто особливості реалізації компетентентнісного та особистісно-зорієнтованого підходів на конструювання підручника з економіки профільного рівня. Виділено основні погляди на освітній процес у пропонованих підходах, що допомогло сформувати модель формування компетентності та виділити основну суть компетентності підприємливості та фінансової грамотності Тут розкрито основні аспекти суспільного запиту до даного підручника з економіки профільного рівня, а також запропоновано загальну модель їх виокремлення, що проявляються у комплексному моніторингу вимог основних груп суспільства, які дотичні до підручника з економіки профільного рівня як сучасного освітнього засобу.
The article deals with the peculiarities of the implementation of competence'd and personality-oriented approaches to constructing a textbook on the economy of the profile`s level. Challenges and demands of the society stimulated the reorientation of the vector of the main school from knowledge-based learning to competency development. This involves the transition from "learning all things" to mastering each student's learning achievements at a level that allows him to learn further. Accordingly, to date, already a large part of society, consciously or subconsciously, understands the importance of entrepreneurial competence and financial literacy in everyone's lives. That is, in essence, society already has a social request for the economy as an educational branch. However, the question arises: how exactly to identify the main aspects of the textbook on economics, personally-oriented on social query? In the article main views on the educational process in the offered approaches are selected, which helped to form a model of competence formation and to highlight the basic essence of competence of entrepreneurship and financial literacy. Here the main aspects of the public request to this textbook on the level of economy of the profile are disclosed, as well as the general model of their selection, which are shown in integrated monitoring of the requirements of major groups of society that are tangent to the textbook on the economy of the profile level as a modern educational tool. In order to distinguish the key aspects and features of the public request for the profile textbook of the economy, it is necessary to determine the requirements for the textbook structure of the main categories of society that are tangent to it. In order to respond effectively to the requirements of the present, it is necessary to improve the knowledge component of the competence of economic education in the lyceum. In this area of creating a textbook on the economy of the profile level, there are two consecutive questions that need to be answered for a thorough consideration of this topic. First, what questions should I ask to determine a social request? Secondly, how to efficiently cut off the views of representatives of entrepreneurship and the financial market? Key words: competence approach, self-orientated approach, monitoring, public request, textbook on the economy of the profile level. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/712681/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_8%2520%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0.pdf
- Надтока, Віктор Олександрович (2018) The influence of competence and personality-oriented approaches to constructing a textbook on the economy of the profile level of education Problems of the modern textbook, 2 (21). pp. 250-260. ISSN 978-966-544-404-5 |
|